dc.contributor.author | Snibsøer, Anne Kristin | |
dc.date.accessioned | 2018-02-01T15:08:57Z | |
dc.date.available | 2018-02-01T15:08:57Z | |
dc.date.issued | 2011-05-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2481828 | |
dc.description | Mastergradsstudium i Kunnskapsbasert praksis | en_US |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Nasjonale føringer tilsier at helse- og sosialarbeidere samt lærere innen helsefag skal jobbe kunnskapsbasert. For å fremme bruken av nye forskningsresultater i praksis og i undervisning opprettet Høgskolen i Bergen en videreutdanning i kunnskapsbasert praksis i 2004. Hensikt: Hensikten med studien var å kartlegge holdning og atferd relatert til kunnskapsbasert praksis hos personer som har fullført videreutdanning i kunnskapsbasert praksis. Metode: En survey ble gjennomført blant tidligere deltakere av videreutdanningen ”Å arbeide og undervise kunnskapsbasert” (n=291). KBP holdnings- og implementeringsskala samt et skjema med bakgrunnsspørsmål ble sendt per post til deltakernes private adresser vinteren 2010/11. Resultat: Studien hadde en svarprosent på 75,4 %. Deltakerne av videreutdanningen hadde positive holdninger til kunnskapsbasert praksis, men deltakere med pasientkontakt utførte ikke så ofte aktiviteter relatert til kunnskapsbasert praksis. Deltakere som deltok i et kunnskapsbasert nettverk var mer positive og utførte oftere aktiviteter relatert til kunnskapsbasert praksis enn de som ikke deltok. Deltakere med mastergrad var også mer positiv til kunnskapsbasert praksis. I tillegg hadde lærere ved høgskoler en statistisk signifikant høyere gjennomsnittlig skåre på KBP holdnings- og implementeringsskala enn helse- og sosialarbeidere i praksis. Konklusjon: Deltakelse i kunnskapsbaserte nettverk kan være positivt for holdninger og atferd relatert til kunnskapsbasert praksis. I tillegg kan mastergrad være positivt for holdninger til KBP. En kultur som iverksetter tiltak for å øke helse- og sosialarbeideres deltakelse i kunnskapsbaserte nettverk, aktivt jobber for å heve utdanningsnivået blant klinikere og verdsetter forskningsbasert kunnskap kan fremme holdning og atferd relatert til kunnskapsbasert praksis. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Bergen University College | en_US |
dc.subject.other | holdning | en_US |
dc.subject.other | atferd | en_US |
dc.subject.other | kunnskapsbasert praksis | en_US |
dc.subject.other | surveys | en_US |
dc.subject.other | etter og videreutdanning | en_US |
dc.title | Holdning og atferd relatert til kunnskapsbasert praksis - en kartleggingsstudie | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |