Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohnsen, Ingunn Onarheim
dc.date.accessioned2018-02-01T15:08:30Z
dc.date.available2018-02-01T15:08:30Z
dc.date.issued2017-05-29
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2481779
dc.descriptionMasteroppgave i klinisk sykepleieen_GB
dc.description.abstractStudiens hensikt er å få en dypere forståelse av barns livsverden, og deres levde erfaringer ved å bo i to hjem. Foreldrenes samlivsbrudd er belastende for de fleste barn og kan påvirke deres psykiske og fysiske helse som voksen. En induktiv kvalitativt design en hermeneutisk fenomenologisk tilnærming basert på ble valgt for studien. Tolv barn i alderen 10-13 år deltok og ble intervjuet ved hjelp av en intervjuguide og ett brettspill. Dataanalysen var basert på van Manens arbeid (1997). De fire grunnleggende livsverdenen eksistensielle dimensjoner «lived body», «lived time», «lived space» og «lived human relations» ble brukt som guidelinje for refleksjoner i forskningen prosess. Barnas opplevelse ble overgripende beskrevet som om at å leve i to hjem, var som å leve i to verdener. Barna sliter med savn, lojalitet til foreldrene og å finne tilhørighet, selv mange år etter foreldrenes brudd. Fire tema og ni subtema ble identifisert: Å forholde seg til hjem i endring: Å miste hjemmet, Å gjenoppbygge hjemmet, Å forholde seg til samarbeid mellom hjemmene. Å bygge nye relasjoner: Å få og miste nære relasjoner, Å gjenoppbygge familie . Å lengte etter kontinuitet: Å lengte etter ro og stabilitet , Å lengte etter tilhørighet. Å føle lojalitet: Å føle for omsorg og ansvar, Å føle sorg, savn og skyld. Kunnskap om barns opplevelser er viktig for helsesøster i skolehelsetjenesten for å identifisere barn som trenger støtte. Det er behov for å evaluere eksisterende og utvikle nye intervensjonsprogrammer både rettet mot barna og deres foreldre. Barnas perspektiv er viktig i kommende studier. Nøkkelord: Å leve i to hjem, levd erfaring, barn, skolehelsetjeneste, brettspillen_GB
dc.description.abstractThe aim of this study was to gain a deeper understanding of how children living in two homes after parents separation experience their everyday life. Parents separation and living in two homes is stressful for most children, and can affect their health as adults. Childrens experience is important is important, but still lacking in the research. An inductive qualitative design was chosen for the study and 12 children aged 10-13 years participated and were interviewed using a hermeneutical phenomenological approach, based on van Manen. A 9 board game was used in the interviewingsprocess. Dataanalysis was based on the work of van Manen (1997). The four fundamental lifeworld existential dimensions «lived body», «lived time», «lived space» and «lived human relations» were used as guidlines for reflections in the research process.The overall understanding was that living in two homes were like living in two worlds. The children struggle with feeling of missing, loyality and affiliation. Four theme and nine subtheme emerged: Faceing changing home: Loosing home, Rebuilding home, Dealing with coorperation between homes. Bridging new relations: Getting and loosing close relations, Rebuilding family. Longing for continuity: Longing for calmness and stability Longing for affilation. Feeling loyalty: Feeling a sense of caring and responsibility, Feeling sorrow, loss and guilt. Knowledge about children’s experiences is important for public health nurses working in school health service for identify children in need of support. There is a need for develop and evaluate interventions programs, both for children and their parents. Listen to children`s experience is important in further studies. Keywords: Living in two home, lived experience, children, school health service, board gameen_GB
dc.language.isonoben_GB
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet/ Western Norway University of Applied Sciencesen_GB
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/no/*
dc.subject.otherå leve i to hjemen_GB
dc.subject.otherlevd erfaringen_GB
dc.subject.otherbarnen_GB
dc.subject.otherskolehelsetjenesteen_GB
dc.subject.otherbrettspillen_GB
dc.subject.otherliving in two homesen_GB
dc.subject.otherlived experienceen_GB
dc.subject.otherchildrenen_GB
dc.subject.otherschool health serviceen_GB
dc.subject.otherboard gameen_GB
dc.title«Å leve i to verdener» – Barns opplevelse av å bo i to hjem - En kvalitativ undersøkelse av barns opplevelse av å bo i to hjemen_GB
dc.title.alternativeLiving in two worlds – Children`s experience of living in two homesen_GB
dc.typeMaster thesisen_GB


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Norway