dc.contributor.author | Reime, Marit Hegg | |
dc.date.accessioned | 2018-02-01T15:08:23Z | |
dc.date.available | 2018-02-01T15:08:23Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2481762 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn og hensikt: Prosjektgruppen ønsket å utrede nye modeller for organisering av praksisveiledning for å styrke sykepleierstudentenes læringsprosesser i praksisstudier. Praksisveiledning i Helse-Bergen har siden 2001 vært basert på DUE-modellen (dedikert utdanningsenhet), der en ansatt praksisveileder i avdelingen er gitt hovedansvar for studentveiledning og evaluering. På bakgrunn av evaluering av denne modellen, ønsket prosjektgruppen å gjeninnføre og formalisere kontaktsykepleiers rolle i veiledningen og evalueringen av studentene. Prosjektgruppen ønsket også å prøve ut hvordan lærer, kontaktsykepleier og praksisveileder kan være mer komplementære til hverandre. Det er viktig at de ulike rollene rundt studentene benytter sine særegne kompetanser i veiledning av studentene. Prosjektgruppen ville prøve ut veiledningsmetoder og studentaktive arbeidsmetoder som kan styrke utvikling av kritisk tenkning og selvstendighet hos studentene. Prosjektgruppen ønsket også å legge til rette for at veiledere i praksisfeltet fikk videreutvikle sin veilederkompetanse. | en_US |
dc.description.sponsorship | Samarbeidsprosjekt mellom Kirurgisk klinikk, Haukeland Universitetssykehus, Betanien Diakonale Høgskole og Institutt for sykepleie, Høgskolen i Bergen | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Bergen | en_US |
dc.subject.other | sykepleiestudenter | en_US |
dc.subject.other | praksisveiledning | en_US |
dc.subject.other | kontaktsykepleier | en_US |
dc.title | Sammen for bedre praksis: evalueringsrapport fra aksjonsforskningsprosjekt: modell for organisering av veiledning i sykepleierstudenters praksisstudier | en_US |
dc.type | Working paper | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800 | en_US |