dc.description.abstract | Bakgrunn Pasienter/ brukere med behov for langvarige og koordinerte tjenester har rett til å få utarbeidet en individuell plan. Ofte er det personer med behov for habilitering eller rehabilitering som trenger en individuell plan. Fordi individuell plan ikke fungerte slik som intensjonen var fra helsemyndighetene, ble det lovpålagt for helsetjenestene å utarbeide prosedyrer for arbeidet med IP.
Hensikt og problemstilling Formålet med prosjektet er å forstå og beskrive hvorfor implementering av prosedyren for IP byr på utfordringer i sykehusavdelinger som har pasienter med behov for habilitering- eller rehabilitering. Problemstillingen er: Hvilke erfaringer har ledere ved habiliterings- og rehabiliteringsavdelinger i sykehus med implementering av prosedyre for IP?
Metode Kvalitativ metode ble benyttet. Fire enkeltintervju med bruk av en semistrukturert intervjuguide ble brukt for datainnsamling. Det ble foretatt en strategisk utvelgelse av informanter. Systematisk tekstkondensering ble benyttet for dataanalyse.
Resultat Resultatene viser faktorer som fremmer og hemmer implementering av prosedyre for IP, samt tiltak som kan være nyttige å sette i verk for at prosedyren tas i bruk av behandlende helsepersonell ved habiliterings- og rehabiliteringsavdelinger i sykehuset.
Konklusjon Samhandlingsutfordringer synes å være den viktigste hemmende faktoren. Ledelsens manglende fokus på prosedyren, at avvik ikke blir meldt, og sykehusenes begrensede mulighet for å delta i elektronisk individuell plan fremkom også som vesentlige hemmere. At det kan få uheldige konsekvenser for pasientene dersom prosedyren ikke blir brukt, viste seg å være en viktig fremmende faktor. Implementeringen må bli en prioritert oppgave for ledelsen, og det bør innføres brukermedvirkning på systemnivå.
Nøkkelord : Individuell plan, Individual care plan, implementering, prosedyre, samhandling. | nb_NO |