Hvordan er kvaliteten på samfunnsrapportene til bedrifter som er notert på den norske børs?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2448288Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien er å analysere kvaliteten av den ikke-finansielle informasjonen i årsrapportene til bedrifter notert på den norske børs. Vi vil vurdere den helhetlige kvaliteten av de utvalgte bedriftenes CSR-rapporter. I tillegg til dette, ønsker vi også å finne ut hvorvidt det er signifikante forskjeller i CSR-rapportering mellom utvalgte sektorer. Kvaliteten av den rapporterte informasjonen blir i hovedsak analysert fra interessentenes perspektiv, ved bruk av CONI-metoden. Dette er en metode for å analysere innhold, spesifikt utviklet for analyse av samfunnsrapportering. Ved å måle informasjonsmangfold, -innhold og -volum, bruker CONI-metoden flere innfallsvinkler til kvalitativ måling, og er derfor et svært egnet analyseverktøy for denne studien. CSR-rapportenes kvalitet vil bli målt innen fire ulike sektorer; to sektorer som anses å ha problemer innen forurensning og utslipp (olje- og gassutvinning og industri), og to sektorer som ikke regnes som å ha miljøutfordringer (IT og finans). Vi vil også utføre en spørreundersøkelse om CSR-rapportering, for å finne flere nyanser av holdninger til CSR-rapportering, og på denne måten forsøke å finne en dypere mening bak funnene i dokumentanalysen. Dette spørreskjemaet har blitt utstedt til alle de analyserte bedriftene i denne studien. Ved hjelp av spørreskjemaet håper vi å få et bedre bilde på CSR-rapporteringen fra bedriftenes eget synspunkt. Funnene fra både dokumentanalysen og spørreundersøkelsen er analysert kvantitativt. Resultatene fra CSR-rapportanalysen blir først presentert sektor for sektor, og deretter blir den helhetlige kvaliteten av CSR-rapportene evaluert. Relevans og funn fra spørreundersøkelsen blir vurdert for å belyse mulige motivasjonsårsaker og problemer i bedrifters CSR-rapporter. Til slutt vil resultatene fra CSR-rapportanalysen og spørreundersøkelsen bli drøftet og evaluert, og kritikk av ulike komponenter av denne oppgaven vil bli presentert.