• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for helse- og sosialvitskap / Faculty of Health and Social Sciences
  • Institutt for helse- og omsorgsvitskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Høgskulen på Vestlandet
  • Fakultet for helse- og sosialvitskap / Faculty of Health and Social Sciences
  • Institutt for helse- og omsorgsvitskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Brystkreft

Kvamen, Elisabeth Hadland
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
Kvamen557.pdf (1.338Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2447926
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for helse- og omsorgsvitskap [3131]
Sammendrag
Problemstilling: “hvordan kan sykepleier kommunisere med brystkreft pasienter for å hjelpe henne på vegen mot mestring?”

Bakgrunn: Brystkreft er den hyppigste varianten av kreft hos kvinner i Norge og det oppdages ca 2700 nye tillfeller hvert år som også antas å være økende. En sykepleierfaglig utfordring vil bli den kommunikative tilnærmingen til pasienten, og forholdene rundt dette. Det vil også bli en utfordring å møte pasienten på tvers av de ulike fasene sykdomsprosessen innebærer.

Hensikt: Hensikten med oppgaven er å få økt forståelse for og kunnskap rundt hvordan sykepleier kan kommunisere med bryst kreft pasienter, ut i fra deres ønsker og behov på tvers av de ulike fasene, som prosessen vil innebære for den enkelte.

Metode: Litteraturstudiet er basert på relevant forskning, fag og pensumlitteratur. Forskningsartiklene er vurdert etter etiske hensyn og om de er holdbare for oppgaven. Søkeprosessen er beskrevet i oppgaven.

Funn: For at kommunikasjonen skal kunne fremstå hensiktsmessig blir det nødvendig å bygge tillit og bli kjent. Her blir det sentralt å fange opp både eget og pasientens ikke-verbale uttrykksmønster, opplevelse av situasjonen og behov. Videre blir det betydningsfult med gjensidig kommunikasjon, opplevelse av at sykepleieren er tilgjengelig og psykisk tilstede, samt at hun fremtrer med en empatisk-, rolig- og vennlig tilnærming og tilpasser seg etter hvor pasienten befinner seg i øyeblikket. For mange opplevdes det også befriende med humor. Telefonsamtale kan være ett godt alternativ når pasienten befinner seg utenfor sykehuset.

Konklusjon: For å fremme god kommunikasjon blir det viktig å vise tilgjengelighet, lytte, forstå, akseptere, opptre vennlig og med godt humør samt være oppriktig. Det vil også være helt sentralt å være oppmerksom på det ikke-verbale språket både for å gjøre seg kjent med pasienten, men også for at sykepleieren skal være bevist på hvordan han bruker seg selv da dette kan bli viktigere enn ord.
Utgiver
Høgskulen på Vestlandet

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit