Å forstå og bli forstått: En studie av mulige utfordringer i møte mellom sykepleier og pasienter med annen kulturell bakgrunn
Abstract
Bakgrunn: Norge blir stadig mer flerkulturelt, og i januar 2017 utgjorde innvandrere 16 % av Norges befolkning. I helsevesenet møter en mennesker fra alle deler av verden. Det er viktig å se på hvilke utfordringer som kan ligge i møtet mellom sykepleiere og pasienter med annen kulturell bakgrunn, samt hvordan dette kan påvirke samhandlingen og relasjonen mellom dem.
Problemstilling: ”Hvilke utfordringer kan ligge i møtet mellom sykepleiere og pasienter med annen kulturell bakgrunn?”
Hensikt: Oppgavens hensikt er å belyse mulige utfordringer som kan ligge i møte mellom sykepleier og pasient med annen kulturell bakgrunn, samt hvordan en kan møte utfordringene på en hensiktsmessig måte.
Metode: Systematisk litteraturstudie.
Funn: Språkbarrierer og ulik sykdomsforståelse er sentrale utfordringer i møte med pasienter med annen kulturell bakgrunn. Dette kan medføre usikkerhet, utrygghet og spenninger i relasjonen mellom sykepleier og pasient.
Konklusjon: For å minske spenninger i møte med pasienter med annen kulturell bakgrunn kan man i større grad gjøre seg kjent med forskjellene mellom kulturene slik at man kan tilstrebe en individuell tilnærming. For å forstå og bli forstått kan man i større grad implementere kulturell bevissthet i utdanningen og tilstrebe å øke kulturell forståelse gjennom arbeidslivet.
Nøkkelord: Kulturell kompetanse, kulturell bevissthet, sykepleie, kommunikasjon, sykdomsforståelse, relasjon