Barn som pårørende– når mamma eller pappa rammes av kreft
Abstract
Bakgrunn for valg av tema: På sykepleierstudiet er det undervisning om informasjon og kommunikasjon med barn og barn som pårørende. Jeg ønsket derfor gjennom arbeidet med denne oppgaven å oppnå mer kunnskap på området. Barn og unge kan ofte føle seg oversett og ensomme i vanskelige livssituasjoner. Derfor mener jeg det er et viktig tema å belyse.
Problemstilling: Hvordan kan sykepleier ivareta barn som pårørende til forelder med kreft som er innlagt på sykehus? Fremgangsmåte: Litteraturstudie basert på forskning og faglitteratur. Oppsummering av funn: Barns viktigste informasjonskilde er foreldrene. Barn ønsker ærlig og direkte informasjon om sykdommen og behandling, i tillegg til informasjon om prognose (Larsen & Nortvedt). Barn og ungdom har behov for å snakke om situasjonen sin, og ikke alle får nok informasjon til å forstå omfanget av foreldrens sykdom (Ruud et. al, 2015). Barn er svært observante ovenfor foreldrenes følelser. Barn kan i vanskelige situasjoner utvikle mestringsstrategier for å håndtere vanskelige følelser foreldrens sykdom kan bringe med seg (Thastum et. al, 2008).
Konklusjon: Sykepleier har en viktig rolle når det kommer til støtte av barn som pårørende. Et samarbeid mellom sykepleier og barnets foreldre er avgjørende for å på best mulig måte ivareta barnet. I samtale med barn, er det viktig at informasjon og kommunikasjon blir tilrettelagt på barnets premisser. Alle barn er forskjellige, og har derfor individuelle behov. Sykepleier kan fremme barnets følelse av mestring gjennom å forme tiltak av barnets egne mestringsstrategier.
Description
Sk152 Bachelor i sjukepleie