Bankers kredittvurdering av bedrifter
Abstract
Banker gjennomfører alltid en kredittvurdering av sine kunder for å avdekke kundens kredittverdighet. Vår oppgave vil omhandle bankers kredittvurderingsprosess i forhold til bedriftskundene. Problemstillingen i vår oppgave er å undersøke om det er forskjeller i denne prosessen mellom ulike banker lokalisert i Haugesund. Gjennom oppgaven vil vi ta for oss kredittvurderingsprosessen (KVP), for deretter å analysere de tre bankenes prosess opp mot hverandre for å lokalisere forskjeller og likheter. I tillegg vil vi se på om konjunkturnedgangen i markedet har påvirket denne prosessen.
Vi har benyttet kvalitativ metode basert på casedesign for å gjennomføre et dybdeintervju. Prosessen er presentert i en figur, der vi videre deler den opp i relevante forhold som påvirker en KVP. Vi har forsøkt å undersøke om det er forskjeller i anvendte faktorer i denne prosessen mellom de ulike bankene. I kapittel 4 har vi analysert prosessen, videre i kapittel 5 vil vi oppsummere likheter og forskjeller. Vi har først foretatt en analyse av bankenes KVP for deretter å sammenligne disse prosessene opp mot hverandre i en oppsummeringstabell. Resultatene fra datainnsamlingen viste til store likheter i prosessen mellom bankene, men vi observerte også noen forskjeller.