Barn som pårørende: Hvordan styrke barnets opplevelse av mestring når mor eller far er psykisk syk?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2384935Utgivelsesdato
2016-04-11Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Bakgrunnen for oppgaven er at det i 2010 kom det nye paragrafer i lovverket som skulle sikre barn som pårørende informasjon og oppfølging. Barn av psykisk syke har historisk sett vært en glemt gruppe og omtales gjerne som de usynlige barna.
Hensikten: Hensikten med oppgaven var å se på hvordan de nye retningslinjene blir implementert i psykiatrien, og hvordan sykepleiere kan bidra til at barna opplever mestring.
Problemstilling: Hvordan styrke barnets opplevelse av mestring når mor eller far er psykisk syk?
Metode: Oppgaven er en litteraturstudie. Det er brukt fire vitenskapelige og en fagartikkel, sammen med relevant litteratur for å besvare problemstillingen. Forskning ble funnet etter søk i Cinahl og Swemed.
Resultat: Barn av psykisk syke trenger og savner informasjon og støtte. De opplever en ustabil og uforutsigbar hverdag, redsel, ensomhet, sorg og savn. Sykepleiere på psykiatrisk avdeling er i en unik posisjon til å identifisere og følge opp barna tidlig. For å styrke barnets opplevelse av mestring trenger sykepleiere kompetanse. Forskning viser at helsepersonell føler de mangler nettopp dette, det er i bedring men er enda ikke i mål.