Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLundervik, Camilla S.
dc.date.accessioned2016-04-11T08:13:15Z
dc.date.available2016-04-11T08:13:15Z
dc.date.issued2016-04-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2384906
dc.description.abstractBakgrunn: Barn med ny diagnostisert diabetes type 1 blir lagt inn sykehus i barneavdeling i 2 uker for opplæring av sin sykdom. For at barn skal kunne mestre er det viktig at sykepleier tilrettelegger undervisning og veiledning tilpasset alder og utvikling. For å kunne behandle sykdommen er mestring av blodsukkermåling og insulininjeksjoner essensielt. Med denne oppgaven ønsker jeg å undersøke hvordan sykepleier kan fremme mestring hos barn med nyoppdaget diabetes type 1, med tanke på blodsukkermåling og insulininjeksjoner. Problemstilling: ”Hvordan fremme mestring hos barn med nyoppdaget diabetes type 1?” Hensikt: Målet med oppgaven er å finne ut hvordan sykepleier på best mulig måte kan fremme mestring hos barn med nyoppdaget diabetes type 1 innlagt på sykehus i barneavdeling for opplæring av sin sykdom. Metode: Oppgaven er en litteraturstudie. Data er samlet inn fra fem forskningsartikler. Teori er hentet fra relevant pensumlitteratur og annen relevant litteratur. Funn: For at barn skal kunne mestre blodsukkermåling og insulininjeksjoner er det grunnleggende at de forstår hvorfor dette er nødvendig. Sykepleieren har en viktig oppgave med å legge til rette undervisning og veiledning som er tilpasset barnets alder. Å ta utgangspunkt i pasientens situasjon er viktig når sykepleier skal legge til rette for mestring, og ta i bruk ulike mestringsstrategier.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectSykepleienb_NO
dc.titleHvordan fremme mestring hos barn med nyoppdaget diabetes type 1?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel