Hvordan fremme mestring hos barn med nyoppdaget diabetes type 1?
dc.contributor.author | Lundervik, Camilla S. | |
dc.date.accessioned | 2016-04-11T08:13:15Z | |
dc.date.available | 2016-04-11T08:13:15Z | |
dc.date.issued | 2016-04-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2384906 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Barn med ny diagnostisert diabetes type 1 blir lagt inn sykehus i barneavdeling i 2 uker for opplæring av sin sykdom. For at barn skal kunne mestre er det viktig at sykepleier tilrettelegger undervisning og veiledning tilpasset alder og utvikling. For å kunne behandle sykdommen er mestring av blodsukkermåling og insulininjeksjoner essensielt. Med denne oppgaven ønsker jeg å undersøke hvordan sykepleier kan fremme mestring hos barn med nyoppdaget diabetes type 1, med tanke på blodsukkermåling og insulininjeksjoner. Problemstilling: ”Hvordan fremme mestring hos barn med nyoppdaget diabetes type 1?” Hensikt: Målet med oppgaven er å finne ut hvordan sykepleier på best mulig måte kan fremme mestring hos barn med nyoppdaget diabetes type 1 innlagt på sykehus i barneavdeling for opplæring av sin sykdom. Metode: Oppgaven er en litteraturstudie. Data er samlet inn fra fem forskningsartikler. Teori er hentet fra relevant pensumlitteratur og annen relevant litteratur. Funn: For at barn skal kunne mestre blodsukkermåling og insulininjeksjoner er det grunnleggende at de forstår hvorfor dette er nødvendig. Sykepleieren har en viktig oppgave med å legge til rette undervisning og veiledning som er tilpasset barnets alder. Å ta utgangspunkt i pasientens situasjon er viktig når sykepleier skal legge til rette for mestring, og ta i bruk ulike mestringsstrategier. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | Sykepleie | nb_NO |
dc.title | Hvordan fremme mestring hos barn med nyoppdaget diabetes type 1? | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |