Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTorblå, Sofie Staveteig
dc.date.accessioned2016-04-11T08:11:22Z
dc.date.available2016-04-11T08:11:22Z
dc.date.issued2016-04-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2384904
dc.description.abstractBakgrunn: I dag har vi omtrent 10 000 – 12 000 nordmenn med permanent stomi. Vi ser en økning og kan forvente at antall mennesker med stomi vil stige ytterligere i årene som kommer. En stomioperasjon er et alvorlig inngrep, og påvirker både livssituasjonen, selvbildet og forholdet til egen kropp. For mange kan den nye livssituasjonen være vanskelig å mestre. Problemstilling: Hvordan fremme mestring hos pasienter med stomi? Hensikt: Formålet med bacheloroppgaven er å rette oppmerksomheten mot pasienter med stomi sine psykiske reaksjoner og behov, og hvordan mestring fremmes hos denne pasientgruppen. Kunnskapen jeg har tilegnet meg vil jeg også bruke til å opplyse og undervise andre sykepleiere. Metode: Bacheloroppgaven er et litteraturstudie, hvor forskning og faglitteratur er benyttet for å belyse problemstillingen. Funn: I de gjennomgåtte studiene har det vist seg at mestring hos stomiopererte er et allmennmenneskelig og sammensatt fenomen bestående av flere viktige faktorer. Tilpasning til endret kroppsbilde, sosial støtte, praktisk forståelse, optimisme og normalisering er tilsynelatende sentrale aspekt for pasientenes mestring av livet med stomi. Konklusjon: Behovet for mestring varierer, og hva hver enkelt pasient tillegger situasjonen av betydning er avgjørende for hvordan vedkommende mestrer den. Sykepleier kan fremme mestring hos denne pasientgruppen ved å gi profesjonell støtte og veiledning til likemannsstøtte, informere, undervise og veilede, samt å fokusere på det positive og å gi aksept. Til slutt er det viktigste enkelttiltaket for å fremme mestring hos denne pasientgruppen åpenhet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectSykepleienb_NO
dc.titleMestring hos pasienter med stomi: Det skjulte handikapnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel