Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRunshaug, Hillevi Elizabeth
dc.date.accessioned2014-09-08T12:25:24Z
dc.date.available2014-09-08T12:25:24Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/218991
dc.descriptionMR690 Organisasjon og leiingnb_NO
dc.description.abstractEtter Opplæringsloven kapittel 9a har elevene rett til et psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring. Denne oppgaven omhandler hvordan skoleledere og lærere opplever betydningen denne bestemmelsen har for arbeidet med læringsmiljøet. Skolen som arena settes inn i en større sammenheng med tanke på veien fra politikk og intensjon til praksis. Skolens arbeid og skolen som organisasjon med de profesjonelle aktørene på skolenivå er det viktigste perspektivet. Et siktemål er å belyse hvilke betingelser som har betydning for implementering av lovbestemmelsen og skolens arbeid med læringsmiljøet ut fra teori om skolen som organisasjon. Resultatene bygger på gjennomført spørreundersøkelse og fokusgruppeintervju med skoleledere og lærere. Skoleledere og lærere er de viktigste aktørene som iverksettere av lovbestemmelsen. Arbeidet med læringsmiljøet synes å ha prioritet fremfor iverksetting av formelle krav som blant annet bruk av enkeltvedtak. Arbeidet med læringsmiljøet og prosesser knyttet til samarbeid i det profesjonelle ser ut til å ha størst effekt med tanke på implementering av lovbestemmelsen og endring av praksis.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleDrømmelærer eller saksbehandler?: Retten til helse, trivsel og læring etter Opplæringsloven kapittel 9a Intensjon – implementering – praksisnb_NO
dc.title.alternativeThe teacher of my dreams or office clerk?: Education act Chapter 9a. The pupils’ school environment Intention – implementation – practicenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber184nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel