dc.description.abstract | Formålet med studien er å belyse hvordan aktiv bruk av sosiale medier, i dette tilfellet
Facebook, påvirker relasjoner mellom mennesker. Hva skjer når en tar i bruk en websjanger
som i utgangspunktet er umiddelbar og uformell, til jobbrelatert og mer
formell kommunikasjon? Er det sjangeren eller relasjonen som endres?
Søkelyset rettes mot ledere som er “venner” med sine medarbeidere, og
problemstillingen er:
Hvordan mener ledere at forholdet til de ansatte påvirkes av at de er “venner” på
Facebook?
Forskningsspørsmålene er knyttet til synet på ledelse, ledernes strategier for å være på
Facebook, samt utforsking av relasjonsbygging og endring av relasjoner som kan
oppstå når leder og ansatt kommuniserer på sosiale medier. Det stilles også spørsmål
ved om en er i ferd med å viske ut skillet mellom jobb og privatliv.
Analysen av empirien viser at det kan se ut som lederens relasjon til de ansatte blir av
en mer personlig karakter, og at Facebook er med på å minske avstanden mellom
mennesker. I tillegg ser det ut som ledere tar i bruk Facebook til omdømmebygging,
identitetsskaping og som en arena for samfunnsengasjement og politiske ytringer.
Oppgaven drøfter også om ledere som aktivt har tatt i bruk Facebook har fellestrekk
som vi kjenner fra moderne teorier om karismatisk ledelse. | nb_NO |