Hvordan opplever ansatte ved LAR-sentrene at deres arbeid bidrar til bedret rusmestring og økt livskvalitet for pasientene i LAR, og er det forhold ved organiseringen som påvirker til en positiv utvikling
Abstract
Å utvikle gode helsetjenester som er virkningsfulle for opiatavhengige er en utfordring i vårt samfunn. Myndigheter stiller krav til hvordan tiltak skal gjennomføres, og de har utarbeidet retningslinjer som som skal implementeres i spesialisthelsetjeneste og kommuner. Formålet er at alle skal ha et likt tilbud uavhengig hvor man bor i Norge. Utfordringene for Bergen kommune er å tilrettelegge for en forsvarlig utdeling av substitusjonslegemiddel, og utvikle et tilbud som medvirker til at pasienter får en bedret rusmestring og livskvalitet.
Formålet med denne forskningen er å finne ut hvordan Bergen kommune har løst denne oppgaven, og se hvilke tiltak som er mest virkingsfulle for pasienten.
Kliniske microsystem, der pasienten møter helsepersonell, er det teoretiske grunnlag for analysen. Spørsmål som utforskes er hvilken innvirkning har organiering og ledelse, kunnskapsutvikling blant ansatte, brukermedvirkning og hvilken betydning har samhandling og informasjonsutvekslig i helsetilbudet.
Studiets design er beskrivende og fortolkende, og det er benyttet kvalitativ metode. Data er innhentet gjennom semistrukturetet intervju med 7 ansatte ved ulike LAR-sentre i Bergen kommune. Det er ansattes beskrivelse av deres arbeidshverdag som ligger til grunn for analysen.
Resultatet viser behov for stedlig ledelse som kan implementere og følge opp overordnede retningslinjer fra myndigheter og Bergen kommune. Samtidig er det av stor betydning at ledere har påvirkningsmulighet overfor de beslutninger som tas på overordnet nivå. Videre viser resultatet at ansatte må få utviklet sin kunnskap slik at de kan yte helsehjelp på en faglig, forsvarlig og respektfull måte. Pasienten må styrkes slik at han får bedre forståelse for egen situasjon, og delta i utviklingen av et bedret behandlingstilbud. I dettet komplekse behandlingstilbudet vises det at det er nødvendig å utvikle gode samhandlingsformer der informasjonsutveksling blir gjennomført på en trygg måte som ivaretar pasientens helhetlige livssituasjon.
Description
Masteroppgave i: Mastergrad i organisasjon og leiing – helse- og velferdsleiing og utdanningsleiing