Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMæland, Grete
dc.contributor.authorTønnesen, Gro
dc.contributor.authorPaulsen, Torill Kvarven
dc.date.accessioned2014-07-16T08:33:20Z
dc.date.available2014-07-16T08:33:20Z
dc.date.issued2014-07-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/197444
dc.description.abstractVirksomheter i dagens samfunn har et sterkt fokus rettet mot effektiviseringsgevinster og ressursutnyttelse, samtidig viskes skillet mellom offentlige- og private organisasjoner stadig ut. Privat sektors metodikker og styresett - hvor profittmaksimering ligger til grunn - adopteres i økende grad også av offentlig sektor. Spørsmålet er om dette er forenelig med de verdier og den legitimitet som er nødvendig i offentlige tjenestetilbud? Hensikten med denne oppgaven er å belyse noe av det som ligger til grunn for mål- og resultatstyring i offentlige virksomheter. I den forbindelse har vi valgt å se nærmere på hvordan dette operasjonaliseres i en offentlig virksomhet som NAV. Nav har gjennomgått store omstruktureringer som følge av reformen og det har vært behov for økt målstyring ved kontorene. I 2010 ble det implementert målstyring ved bruk av målekort med tilhørende tiltaksplan og statusrapport i alle forvaltningsenheter og NAV-kontor. Formålet med dette styringsverktøyet er å lette oversikten over enhetens resultatoppnåelse samt bidra til å tydeliggjøre det nødvendige arbeidet for å drive systematisk resultatforbedring. Vi har gjennomført en kvalitativ undersøkelse for å belyse hvilke innvirkning dette målekortet har på de ansatte og den daglige organiseringen i et lokalt NAV-kontor. Åtte intervjuer av ledere og ansatte ved dette kontoret - der hensikten er å beskrive deres oppfattelser vedrørende målekortet – er med og danner bakgrunnen for datamaterialet. Teori som omhandler opphavet til mål- og resultatstyring samt statens direktiver for gjennomføringen, er sammen med informantenes utsagn med på å skape en forståelse av hvordan dette fortoner seg i praksis. Hvilken innflytelse har dette styringsverktøyet på beslutningstaking, holdninger og atferd ved dette kontoret? Tidligere publiserte rapporter viser til enkelte utfordringer vedrørende virksomhetsstyringen og den kollektive kulturen i NAV. Teori, statlige direktiver, tidligere rapporter og egen datainnsamling er bakgrunnsmaterialet for vår analyse og konklusjon. For å besvare hvordan mål- og resultatstyring fungerer ved dette NAV-kontoret kan vi kort oppsummere følgende: Hovedfunnene viser at mål- og resultatstyring er nyttig for å sette fokus på hvilke aktiviteter som skal prioriteres, men at de ansatte utfører sine arbeidsoppgaver helt eller delvis uavhengig av målekortet. Vi vil antyde at mål- og resultatstyring ikke fungerer helt etter hensikten, som er å bidra til læring, utvikling og forbedring av virksomheten.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectøkadnb_NO
dc.titleMål- og resultatstyring i NAV: Fra nasjonale mål til lokal praksisnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel