Bør kommuner kjøre elektrisk?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/197383Utgivelsesdato
2014-07-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn for oppgaven
Elbilen er høyaktuell både salgsmessig og politisk sett. Vi ønsket å skrive om noe som var aktuelt i vår undersøkelsesperiode. Da ble alle tre enige om at det ville være interessant å undersøke om det ville lønne seg for kommuner å ta i bruk elbiler.
Metode
Vi har hentet inn mengder av kvantitative data gjennom en spørreundersøkelse, leasingtilbud fra bilforhandlere og statistikk fra forskjellige internettsider. Vi har hatt en forventning på forhånd om at kommuner kan redusere kostnader ved å bruke elbiler i stedet for bensin-/dieselbiler.
Teori
Teoretisk sett har vi forankret oss i kostnadsteorier. Disse teoriene har hjulpet oss i analysedelen. Teoridelen inneholder også oppdaterte regler og lover som gjelder for både diesel-, bensin- og elbiler. Oppdaterte kilder har vært veldig viktig i vår løsning av oppgaven.
Analyse
I analysedelen har vi regnet ut relevante tall, satt de sammen og sammenlignet de ulike bilmodellene vi har brukt i vår oppgave. Vi har brukt bilmerkene Nissan Leaf(elbil), Volkswagen E-up! (elbil), Toyota Verso-S (bensin og diesel) og Citrôen Berlingo (bensin og diesel). Alle utregninger er basert på dagens lover, regler og avgifter.
Konklusjon
Vår konklusjon er at et bytte til elbiler kan redusere bilkostnader for kommuner. Forskjellen mellom billigste elbil og billigste fossildrevet bil var på 8326,44kr eller 12,768% favør elbilen. Denne reduserte kostnaden er utregnet i henhold til dagens lover, regler og avgifter. Mye kan skje fremover med både teknologi, fordeler og priser på elbiler. Derfor er vår anbefaling at kommuner bør vente med å bytte til elbil og se hva som skjer ut 2017, som er eneste fastsatte tidspunkt for hvor lenge elbilfordelene varer. Dagen før fristen for innlevering av bacheloroppgaven ble revidert nasjonalbudsjett fremlagt og her er det en sterk advarsel om raskere endring i fremtidig politisk subsidiering av elbil.