dc.contributor.author | Gravaune, Marianne | |
dc.date.accessioned | 2014-07-11T09:12:21Z | |
dc.date.available | 2014-07-11T09:12:21Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/197365 | |
dc.description.abstract | Gjennom å fremme en god relasjon mellom sykepleier og pasient kan dette føre til at pasienten kan ta i bruk ulike mestringsstrategier for å fremme sin egenomsorg. Dette krever at sykepleieren bruker kommunikasjon som verktøy for å møte pasientenes behov. Siden aldersgruppen jeg tar for meg er under myndighetsalderen, må sykepleieren også undervise foreldrene i hvordan de skal møte ungdom som kan være i opprør mot sin sykdom. Foreldrene bør involveres i behandlingen, samtidig som ungdommen skal være aktiv i egenomsorgen. For å mestre har pasienten behov for kunnskap og ferdigheter, og det er sykepleieren sin jobb å fremme dette hos pasienten. Ved å fremme egenomsorgen gjennom mestring forebygger vi senkomplikasjoner på individnivå, og vi sparer store kostnader for samfunnet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | diabetes | nb_NO |
dc.subject | ungdom | nb_NO |
dc.subject | meistring | nb_NO |
dc.title | Mestring til ungdom i puberteten med diabetes type 1 | nb_NO |
dc.title.alternative | Hvordan kan en sykepleier bidra til å fremme mestring og egenkontroll for ungdommer i puberteten med diabetes type 1? | nb_NO |
dc.title.alternative | Coping strategies for teenagers in puberty with type 1 diabetes | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 28 | nb_NO |