Hvilke interne faktorer er kritiske for at nettverket Aktiv Heile Året skal lykkes? : hvordan er dagens situasjon i nettverket i forhold til disse faktorene?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/196645Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I vårt studium her ved HISF hadde vi en spesielt interessant gjestetaler, ved navn Dag
Holler, fra nærings- og handelsdepartementet. Han snakket om en stor restrukturering
av den norske reiselivsbransjen, som hadde fokus på en større grad av samarbeid
mellom bedrifter og dermed skulle fronte bedre løsninger for å generere innovasjon
og suksess generelt i bransjen. Dette inspirerte oss til å gå dypere inn i emnet om
samarbeidet.
I denne bacheloroppgaven har vi satt ut for å få en bedre forståelse av hvordan et
samarbeidsnettverk fungerer og hvilke kritiske faktorer man bør ta hensyn til, med
tanke på samspillet, i nettverkssamarbeid. Siden det er mye forskning rundt temaet
om innovasjon i nettverksteorien, valgte vi heller å fokusere mer inn mot andre
kritiske faktorer som påvirker i nettverket. Faktorene hvor vi har lagt mest av vår tid
inn i er som følger - samarbeid, kommunikasjon, tillit og ledelse.
I vår oppgave har vi jobbet med, og dybdeintervjuet, fem selskaper fra det relativt
nyutviklede nettverk Aktiv Heile Året, basert i den vakre regionen rundt Voss.
Ved å intervjue respondenter fra det valgte nettverket, hadde vi et mål om å finne
viktige faktorer for at nettverket skulle lykkes og hvordan disse er i forhold til dagens
situasjon.
Undersøkelsen vi har gjennomført viser at samtlige av bedriftene mener at de står
sterkere sammen, og at de er best tjent med å samarbeide. De understreker også
viktigheten av samarbeid ved at de kan dele erfaring, kunnskap og informasjon.
Beskrivelse
Reiselivsledelse
RE694
Mai 2014