Nyoppdaget diabetes hos barn: Hvordan fremme mestring hos foreldre?
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/195849Utgivelsesdato
2014-06-04Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Diabetes er en sykdom de fleste av oss har et forhold til, og mange kjenner noen som lever med sykdommen. På grunn av stadig økende forekomst, spesielt i den vestlige delen av verden, har temaet fått mye fokus blant forskere, media og samfunnet generelt. På verdensbasis har ca. 350 millioner mennesker diabetes, og antallet er ventet å dobles i løpet av de neste 20 årene, ifølge verdens helseorganisasjon. Diabetes er en sykdom som påvirker nærmest alle aspekter i livet. Når et barn innlegges i sykehus med nydiagnostisert diabetes settes barnet og foreldrene i en vanskelig situasjon.
Problemstilling: «Hvordan fremme mestring hos foreldre til barn med nyoppdaget diabetes?»
Hensikt: Hensikten med denne studien er å øke kunnskapen om hvilket sykepleiefokus man må ha, og hvordan man som sykepleier kan fremme mestring hos foreldre til barn med nyoppdaget diabetes.
Metode: Metoden som er brukt i den foreliggende studie er inspirert av systematiske litteraturstudier. Oppgaven er skrevet etter høgskolens retningslinjer for bacheloroppgaver.
Resultat: Resultatet viser at mange foreldre opplever psykisk stress når barnet får diabetes. Ved å identifisere foreldrenes psykososiale behov og iverksette tiltak for å mestre psykisk stress kan man bidra til økt mestring i hverdagen. Videre peker mine forskningsfunn at et godt første møte mellom foreldre/barn og sykepleier, og en god samhandling er avgjørende for en god undervisningsprosess. Sykepleieren spiller en viktig rolle når foreldrene skal tilegne seg kunnskapen som trengs for å mestre hverdagslige utfordringer.
Nøkkelord: Diabetes, mestring, barn, foreldre