• Ecocritical dialogues in teacher education. 

      Goga, Nina; Guanio-Uluru, Lykke Harmony Alara; Hallås, Bjørg Oddrun; Høisæter, Sissel Margrethe; Nyrnes, Aslaug; Rimmereide, Hege Emma (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This article argues that revisions of curricula in teacher education, undertaken in response to the UN’s Agenda 2030, goal 4.7, and the OECD’s The Future of Education and Skills, need to consider new ways of teaching topics ...
    • Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019 

      Løndal, Knut; Borgen, Jorunn Spord; Moen, Kjersti Mordal; Hallås, Bjørg Oddrun; Gjølme, Egil Galaaen (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Artikkelen rapporterer fra en oversiktsstudie av empirisk forskning på skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Hovedmålet er å kartlegge hvilke tema forskningen har belyst, samt om – og eventuelt hvordan – forskningstemaene ...
    • Hva kjennetegner utdanningsveier til kroppsøvingslærerprofesjonen? En gjennomgang av utdanningsinstitusjonenes nettbaserte informasjon 

      Farestveit, Camilla Helene Hallås; Engelsrud, Gunn; Hallås, Bjørg Oddrun (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Universiteter og høgskoler (UH) i Norge tilbyr forskjellige utdanningsveier for studenter som ønsker å bli kroppsøvingslærere. Historisk har det vært to ulike veier til kroppsøvingslærerprofesjonen: én utdanningsvei med ...
    • Kroppsøvingslærers credo - deres refleksjoner i lys av van Manens begrep om pedagogisk takt 

      Sæle, Ove Olsen; Hallås, Bjørg Oddrun; Engelsrud, Gunn Helene (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      The article examines what teachers, who are students in further education, teacher specialists in physical education, write in their pedagogic creed reflections related to what they are passionate about, and believe in, ...
    • Lærerspesialiststudenter i kroppsøving - profesjonsutøvelse og anerkjennelse av eleven 

      Sæle, Ove Olsen; Arnesen, Trond Egil; Leirhaug, Petter Erik; Hallås, Bjørg Oddrun; Loftesnes, Jan Morten (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      I artikkelen drøfter vi hvordan erfarne kroppsøvingslærere som er under spesialistutdanning, reflekterer rundt egen profesjonsutøvelse. Artikkelen er en kvalitativ dokumentanalyse med utgangspunkt i pedagogiske credorefleksjoner ...
    • Oppfatninger av natur i planverkene for kroppsøving og mat og helse i femårige grunnskolelærerutdanninger 

      Hallås, Bjørg Oddrun; Aadland, Eli Kristin; Lund, Tom (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Artikkelen tar utgangspunkt i at bærekraftig utvikling er vedtatt som tverrfaglig tema i norsk skole (grunnopplæringen) og i de femårige grunnskolelærer-utdanningene. Som lærerutdannere og skoleforskere tilknyttet ...
    • Play, Learn, and Teach Outdoors—Network (PLaTO‑Net): terminology, taxonomy, and ontology 

      Lee, Eun-Young; de Lannoy, Louise; Li, Lucy; de Barros, Maria I. A.; Bentsen, Peter; Brussoni, Mariana; Fiskum, Tove Anita; Guerrero, Michelle; Hallås, Bjørg Oddrun; Ho, Susanna; Jordan, Catherine; Leather, Mark; Mannion, Greg; Moore, Sarah A.; Hansen Sandseter, Ellen Beate; Spencer, Nancy L. I.; Waite, Susan; Wang, Po-Yu; Tremblay, Mark S.; Winje, Øystein (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Background A recent dialogue in the field of play, learn, and teach outdoors (referred to as “PLaTO” hereafter) demonstrated the need for developing harmonized and consensus-based terminology, taxonomy, and ontology for ...
    • De praktiske og estetiske fagene i skole og lærerutdanning – historisk konseptualisering 

      Borgen, Jorunn Spord; Hallås, Bjørg Oddrun; Seland, Eli Heldaas; Aadland, Eli Kristin; Vindenes, Njål (Journal article, 2020)
      Artikkelen tar utgangspunkt i fagene kroppsøving, kunst- og håndverk, mat og helse og musikk i skole og lærerutdanning. Faggruppen benevnes ofte som praktiske og estetiske fag. Vi undersøker hvordan konseptualisering av ...
    • Refleksjoner over profesjonsutvikling fra lærerspesialiststudenter i kroppsøving 

      Arnesen, Trond Egil; Hallås, Bjørg Oddrun; Leirhaug, Petter Erik; Loftesnes, Jan Morten; Sæle, Ove Ronny Olsen (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Formålet med lærerspesialistordningen og utdanningen var å gi lærere faglige utviklingsmuligheter og å styrke det kollektive profesjonsfellesskapet. I denne artikkelen løfter vi frem hvordan ti lærerspesialiststudenter i ...
    • Teateranmeldelser som tekster i lærerutdanning – med utgangspunkt i Det Norske Teatrets Edda, 2017 

      Eriksson, Stig Audun; Hallås, Bjørg Oddrun; Heide, Eldar; Brathetland, Bente Opheim; Grande, Per Bjørnar; Lyngstad, Mette Bøe (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Artikkelen diskuterer 8 anmeldelser av Det Norske Teatrets produksjon Edda i 2017. Artikkelen er utviklet kollektivt, på grunnlag av en felles interesse for myter og fortellinger, forankret i forskergruppen «Mytologi, ...