• Editorial: Futures of Design Education 

      Jones, Derek; Noel, Lesley-Ann; Leitao, Renata Marques; Lotz, Nicole; Nielsen, Liv Merete; Digranes, Ingvild; Börekçi, Naz A.G.Z.; Corazzo, James (Chapter, 2022)
      The chairs' introductory editorial for the theme track 'Futures of Design Education'.
    • Educating Music Teachers for the Future: The Crafts of Change 

      Christophersen, Catharina Renate (Chapter; Peer reviewed, 2021)
      In light of current global educational reforms and neoliberal discourses, it is timely to ask about the future direction of music education. This chapter discusses the concept of “crafts” in relation to music teacher ...
    • Education model for future 

      Fojcik, Marcin Andrzej; Fojcik, Martyna Katarzyna (Chapter, 2023)
      The modern work environment requires many new abilities. Hence, there are often called 21st-century skills. It can be caused to the increasingly common use of digital tools or by more and more individualization (fitting) ...
    • Effectiveness of Interventions to Enhance the Sense of Coherence in the Life Course 

      Langeland, Eva; Vaandrager, Lenneke; Nilsen, Anne Britt Vika; Schraner, Marco; Meier Magistretti, Claudia (Chapter, 2022)
      This chapter provides an overview of the effectiveness of programs and interventions that aim to strengthen the sense of coherence (SOC) throughout the life span. The authors report on more than 40 studies investigating ...
    • Ein nyskapande praksismodell i kommunehelsetenesta – sjukepleiarstudentar sine erfaringar 

      Bruland, Inger Oline; Sandvoll, Anne Marie (Chapter; Peer reviewed, 2023)
      Studien presenterer sjukepleiarstudentar sine erfaringar med ein ny praksismodell i kommunen. Ein lang praksis på seksten veker la til rette for å verte godt kjent med kommunen og forstå samhandlinga mellom ulike aktørar. ...
    • En analyse av arbeidssøkeres erfaringer med å få oppfølging: «Jobbspesialisten ble min redning» 

      Munkejord, Mai Camilla; Arntzen, Cathrine (Chapter, 2021)
      Når vi er opptatt av å utvikle kvaliteten i oppfølgingstjenestene i NAV er det viktig å lytte til arbeidssøkerne for å høre hva de har å si om den oppfølgingen de får. I dette kapittelet vil vi analysere dybdeintervjuer ...
    • En analyse av makt og kultursensitivitet blant utvekslingsstudenter til og fra det globale sør gjennom faget Global Knowledge 

      Bergersen, Ane; Massao, Prisca Bruno (Chapter; Peer reviewed, 2022)
      Ved å se på 19 prosjektoppgaver skrevet av norske og zambiske studenter basert på deres utenlandspraksis i faget Global Knowledge drøfter vi hvordan kultur og makt kommer til uttrykk. Vi finner forskjeller i valg av tema, ...
    • En bredt forankret rammeplan 

      Homme, Anne Dåsvatn; Danielsen, Hilde; Ludvigsen, Kari (Chapter; Peer reviewed, 2023)
    • En tegnende lærer 

      Skjelbred, Bente Helen; Digranes, Ingvild (Chapter, 2023)
      Developing drawing skills in school is presented as fundamental under the core element visual communication in the curriculum LK20 in art and crafts. This article examines and discusses how LK20’s portray drawing, and ...
    • En økokritisk litteratursamtale om energidilemmaer 

      Frøyland, Rikke (Chapter; Peer reviewed, 2023)
      Kapittelet undersøker hvordan lærerstudenter kan ha en strukturert samtale om energi- og bærekraftdilemmaer med utgangspunkt i to kapitler i fagboka Grønne greier (Mathismoen & Jordahl, 2018). Samtalen er gjennomført med ...
    • Equality of Opportunity and Inheritance Taxation 

      Bøyum, Steinar; Pedersen, Jørgen (Chapter; Peer reviewed, 2023)
      In this chapter, the relationship between inheritance and equality of opportunity is examined within the context of the increasing socioeconomic inequality in recent years. While equality of opportunity is often cited as ...
    • Equine-facilitated physiotherapy – devised encounters with daring and compassion 

      Sudmann, Tobba Therkildsen (Chapter, 2018)
      Physiotherapy with horses and rider-patients builds on communication and interaction through groundwork and mounted work. This chapter discusses outdoor equine-facilitated physiotherapy on green care farms with three ...
    • «De er jo alle barn»–Mangfoldskonstruksjoner i barnehagen 

      Lund, Hilde Birgitte Hjertager (Chapter; Peer reviewed, 2021)
      I artikkelen undersøkes det hvordan pedagogiske ledere forstår og konstruerer kulturelt mangfold, og hvordan dette påvirker etniske minoriteter opplevelse av inkludering og tilhørighet i barnehagefelleskapet. Artikkelen ...
    • Er karbonlagring i skog i Tanzania et kostnadseffektivt tiltak mot klimaendring? En modellstudie 

      Soltani, Arezoo (Chapter; Peer reviewed, 2019)
      REDD+ er et sett med tiltak for å redusere utslipp fra avskoging og skogforringelse. Et slikt tiltak kan være et system for betaling for miljøtjenester der lokalsamfunn i utviklingsland reduserer utslippene fra nærliggende ...
    • Ethical thinking and programming 

      Steffensen, Lisa; Hauge, Kjellrun Hiis; Herheim, Rune (Chapter; Peer reviewed, 2021)
      There is an increasing prevalence of programming in mathematics education. In this paper, we focus on ethical aspects of programming by first presenting a literature review. Three interrelated topics are identified in the ...
    • Event-image og destinasjonsimage, ein studie av Ekstremsportveko på Voss 

      Erikstad, Eva; Vevle, Miriam; Nath, Atanu; Longvanes, Leif Jostein (Chapter; Peer reviewed, 2021)
      Artikkelen drøftar kva effekt event-image kan ha på imaget til ein destinasjon, og bygger på ei kvantitativ undersøking av tidlegare deltakarar på Ekstremsportveko på Voss. Resultatet syner at opplevinga av festivalen blir ...
    • Exploring learning in critical realism 

      Isaksen, Robert (Chapter; Peer reviewed, 2024)
      Critical realism is a philosophy of science, and not exclusively a theory of learning. However, because philosophic and scientific practice can be considered types of learning, a philosophy of science is likely either to ...
    • Exploring the Taken-for-Granted Advantage of Outdoor Play in Norwegian Early Childhood Education 

      Grindheim, Liv Torunn (Chapter; Peer reviewed, 2021)
      It is claimed that nature is given temporal and cultural dimensions in Norway, in a transgression of the distinction between nature and culture. The overall emphasis on nature in the Nordic countries may represent an ...
    • Feltarbeid – forskande tilnærming til praksis 

      Traavik, Njål Vidar; Eide, Egil; Heimly, Gisle (Chapter, 2020)
      Using field work and undergoing field practice in junior high school in teacher education for vocational subjects is a new methodological approach to focus, content and to how student practice is organized and carried out. ...