• Barn si medverknad i måltidet i barnehagen 

      Tollaksvik, Aina; Sjursen, Anette (Bachelor thesis, 2016-05-13)
      I vårt forskingsarbeid ønsket vi å sjå nærmare på barn si medverknad. Vi kom seinare fram til at vi ville fokusera på korleis dei vaksne lar barn i 3-5 års alderen medverka i måltidssituasjonen. Vår problemstilling blei ...
    • Children’s movement according to the Norwegian framework plan: A document analysis 

      Grindheim, Maria; Schei, Tiri Bergesen; Ødegaard, Elin Eriksen (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      In this study, the use of the term movement in the Framework Plan for the Content and Tasks of Kindergartens (hereinafter, the “framework plan”) was investigated. Movement is understood as crucial for the core values in ...
    • Den første tiden i barnehagen for de yngste barna 

      Nilsen, Vilde Solheim (Master thesis, 2021)
      Undersøkelsen er en kvalitativ studie av hvordan barnehagelærerne legger til rette for de yngste barna sin første tid i barnehagen. Metodisk har jeg gjennomført fem intervjuer, hvor barnehagelærers synsvinkel er representert ...
    • Digitale fortellinger i barnehagen 

      Undheim, Marianne; Vangsnes, Vigdis (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Fokus i denne artikkelen er barnehagelærernes faglige, pedagogiske og teknologiske kompetanse når de involverer barnehagebarn i produksjon av digitale fortellinger. Vi tar utgangspunkt i en kvalitativ studie med en fortolkende ...
    • Local Weather Events: Stories of Pedagogical Practice as Possible Cultures of Exploration 

      Ødegaard, Elin Eriksen; Marandon, Andre (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Abstract Purpose: This article aims todescribe and discuss what local weather landscapes mean to children and how weather implies exploring bodily sensations and capabilities. It does so by following the work of a community ...
    • Miljøvern i barnehagen 

      Gunderstad, Hanne (Bachelor thesis, 2012-06-27)
      Dette er en bacheloroppgave innen førskolelærerstudiet på 15 studiepoeng. Jeg har valgt å fokusere på miljøvern i barnehagen og kom frem til følgende problemstilling: Hvordan arbeider barnehagen med miljøvern og hvor ...
    • Responding to wicked tensions and problems in practices-developing research 

      Ødegaard, Elin Eriksen (Chapter; Peer reviewed, 2023)
      Experiences from practices-development research, as presented in Part II of this book, identify what we call wicked tensions and problems (Bentley J, Toth. Exploring wicked problems: what they are and why they are important. ...
    • Success of and barriers to workshop methodology: Experiences from Exploration and Pedagogical Innovation Laboratories (EX-PED-LAB) 

      Ødegaard, Elin Eriksen; Oen, Marion; Birkeland, Johanna (Chapter; Peer reviewed, 2023)
      This chapter reports on the emerging findings during the first year of a design- and inquiry-based research project called Kindergarten Teacher as a Researcher. The project attempts to implement a design for collaboration ...
    • Trygg tilknytning med de yngste barna i barnehagen 

      Sjøen, Maria (Bachelor thesis, 2016-05-31)
      I mi bacheloroppgave har jeg valgt å fokusere på trygg tilknytning med de yngste barna i barnehagen. Målet mitt var å finne ut hva trygg tilknytning er, hvilken betydning det har for de yngste barna, og hvordan det blir ...