Blar i Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett / Faculty of Education, Arts and Sports på tidsskrift "UNIPED"
Viser treff 1-7 av 7
-
Digitale læremiddel i lærarutdanninga
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The background for the article is a development project of digital learning resources linked to the requirement to adapt teaching to a digitalized society. Employees at four different teacher education institutions are ... -
Femårig grunnskolelærerutdanning – slik studentene beskriver den
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Det er et skille mellom teori og praksis i lærerutdanningen – mellom det som skjer i undervisningen på studiet, og det som skjer i klasserommet i skolen. Dette var en av hovedutfordringene da lærerutdanningen ble reformert ... -
«… gikk ut i praksis som en ny og bedre utgave av meg selv». Studenterfaringer med en fagovergripende temauke om danning i grunnskolelærerutdanningene.
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I denne artikkelen vil vi presentere og diskutere hvordan vi ved Høgskolen i Bergen (HiB) har arbeidet med studentenes danning i andre året av grunnskolelærerutdanningene (GLU). Betydningen av studentenes profesjonelle ... -
«Korleis tenkte du no?» Frå øving til gjennomføring i grunnskulelærarutdanninga
(Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen presenterer eg ein studie der føremålet har vore å utvikla eit undervisningsdesign som kan støtta studentane i deira profesjonelle utvikling. Eit vesentleg element i designet er å tilby studentane kunnskap ... -
Refleksjoner over profesjonsutvikling fra lærerspesialiststudenter i kroppsøving
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Formålet med lærerspesialistordningen og utdanningen var å gi lærere faglige utviklingsmuligheter og å styrke det kollektive profesjonsfellesskapet. I denne artikkelen løfter vi frem hvordan ti lærerspesialiststudenter i ... -
Studentar sitt syn på kvalitet i barnehagelærarutdanninga
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I 2012 blei norsk barnehagelærarutdanning reformert. Fokuset i policyprosessen var å skape ei modernisert utdanning av høg fagleg kvalitet. Ein viktig del av norsk høgare utdanning omfattar studentane sine tilbakemeldingar. ... -
Støtte og utvikling i jobben som ny lærerutdanner i Norge
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne mixed methods-studien bygger på datamateriale fra en nasjonal spørreundersøkelse med 220 respondenter om ulike aspekter ved det å være nyansatt i lærerutdanningen i Norge. Artikkelen viser at nye lærerutdannere i ...