• Digitale læremiddel i lærarutdanninga 

      Almås, Aslaug Grov; Nilsen, Anders Grov; Helleve, Ingrid Maria; Leer-Salvesen, Hilde Gry; Gram, Helene (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      The background for the article is a development project of digital learning resources linked to the requirement to adapt teaching to a digitalized society. Employees at four different teacher education institutions are ...
    • Femårig grunnskolelærerutdanning – slik studentene beskriver den 

      Høgheim, Sigve; Jenssen, Eirik S. (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Det er et skille mellom teori og praksis i lærerutdanningen – mellom det som skjer i undervisningen på studiet, og det som skjer i klasserommet i skolen. Dette var en av hovedutfordringene da lærerutdanningen ble reformert ...
    • «… gikk ut i praksis som en ny og bedre utgave av meg selv». Studenterfaringer med en fagovergripende temauke om danning i grunnskolelærerutdanningene. 

      Madsen, Tjalve Gjøstein; Risøy, Bodil Kjesbo (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      I denne artikkelen vil vi presentere og diskutere hvordan vi ved Høgskolen i Bergen (HiB) har arbeidet med studentenes danning i andre året av grunnskolelærerutdanningene (GLU). Betydningen av studentenes profesjonelle ...
    • «Korleis tenkte du no?» Frå øving til gjennomføring i grunnskulelærarutdanninga 

      Kulild, Marit (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      I denne artikkelen presenterer eg ein studie der føremålet har vore å utvikla eit undervisningsdesign som kan støtta studentane i deira profesjonelle utvikling. Eit vesentleg element i designet er å tilby studentane kunnskap ...
    • Refleksjoner over profesjonsutvikling fra lærerspesialiststudenter i kroppsøving 

      Arnesen, Trond Egil; Hallås, Bjørg Oddrun; Leirhaug, Petter Erik; Loftesnes, Jan Morten; Sæle, Ove Ronny Olsen (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Formålet med lærerspesialistordningen og utdanningen var å gi lærere faglige utviklingsmuligheter og å styrke det kollektive profesjonsfellesskapet. I denne artikkelen løfter vi frem hvordan ti lærerspesialiststudenter i ...
    • Studentar sitt syn på kvalitet i barnehagelærarutdanninga 

      Borgund, Solveig Marie (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      I 2012 blei norsk barnehagelærarutdanning reformert. Fokuset i policyprosessen var å skape ei modernisert utdanning av høg fagleg kvalitet. Ein viktig del av norsk høgare utdanning omfattar studentane sine tilbakemeldingar. ...
    • Støtte og utvikling i jobben som ny lærerutdanner i Norge 

      Langørgen, Ketil; Smith, Kari (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Denne mixed methods-studien bygger på datamateriale fra en nasjonal spørreundersøkelse med 220 respondenter om ulike aspekter ved det å være nyansatt i lærerutdanningen i Norge. Artikkelen viser at nye lærerutdannere i ...