Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGloppen, Torill Grimstvedt
dc.contributor.authorMonsen, Trine Rasmussen
dc.date.accessioned2013-07-10T10:36:39Z
dc.date.available2013-07-10T10:36:39Z
dc.date.issued2013-07-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/152030
dc.description.abstractOppgaven tar utgangspunkt i markedsføring gjennom sosiale medier, og bruker Amundsen Spesial som case for å studere dette. Amundsen Spesial er en butikk som spesialiserer seg på å tilby matvarer av høy kvalitet. Oppgaven prøver å svare på følgende problemstilling: Hvordan bør Amundsen Spesial markedsføre seg på sosiale medier for å nå målgruppene som følger dem? I innledningen til oppgaven kommer det frem at emnet ble valgt ettersom det er veldig aktuelt for bedrifter i dag, og Amundsen Spesial ble valgt som case siden de bruker sosiale medier aktivt. Det tas også noen avgrensninger, som for eksempel at man bare undersøker følgerne til Amundsen Spesial. I teorikapittelet gjennomgås markedsføringsstrategier, segmentering, markedsføringsmiksens fire P-er og den femte P-en (”participation”) som er aktuell for sosiale medier. Sosiale medier presenteres også for seg selv og med den kjøpsprosessen kundene kan gå gjennom på de sosiale mediene. I tillegg beskrives den store nettverksverdien bedrifter kan få ut av å benytte sosiale medier. Det kommer frem at CRM og lojalitet er noe av det man burde fokusere på ved bruk av sosiale medier, derfor er det en gjennomgang av ulike lojalitets faser kundene kan befinne seg i. Til slutt i teori kapittelet legges det frem en rekke forhold som i følge teorien kan være med å optimalisere bruken av sosiale medier. Forhold som nevnes er å øke engasjementet til følgerne, kjenne følgerne sine godt for å forstå hva som vil virke og belønne deltakelse. For å samle inn data ble det gjennomført et kvalitativt intervju med Amundsen Spesial og deretter en kvantitativ kundeundersøkelse for de som fulgte Amundsen Spesial på sosiale medier. Her kom det frem at hovedsegmentet på sosiale medier er kvinner i aldersgruppen 25-54 år, som er gift eller samboer, med barn og interessert i mat. Det kom også frem at segmentet var relativt lojalt og fornøyde med Amundsen Spesial. Innleggene de var mest interessert i var innlegg med informasjon om nyheter, informasjon og tips om produkter og informasjon om tilbud og kampanjer. Videre oppgav respondentene at de kunne delt eller kommentert på innlegg med produkter som de har prøvd og kan anbefale videre. Dette vil kunne føre til økt engasjement og dermed spredning av innlegg. Som igjen fører til økt eksponering blant potensielle og nåværende kunder, noe man regner med vil kunne øke salget til Amundsen Spesial.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectØkadno_NO
dc.titleMarkedsføring gjennom sosiale medierno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel