Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkaar Samuelsen, Hege Merete
dc.contributor.authorKyvik, Linn
dc.date.accessioned2012-08-21T07:47:06Z
dc.date.available2012-08-21T07:47:06Z
dc.date.issued2012-08-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/151978
dc.description.abstractKompetanseutvikling er tiltak satt i gang av en organisasjon som ønsker å øke medarbeidernes kompetanse, og dermed øke organisasjonens kompetanse. Å sende medarbeiderne på kompetanseutviklingstiltak gir ingen garanti for at kompetansen faktisk øker. Denne oppgaven omhandler kompetanseutvikling i arbeidslivet, der vi har valg å se nærmere på hvordan ledere legger til rette for kompetanseutvikling og hva som gjøres for å motivere ansatte til å ta i bruk den nye kompetansen i ettertid. Vi valgte å skrive oppgaven rundt dette temaet da vi syns kompetanseutvikling var svært interessant og noe vi begge var nysgjerrige i å finne ut mer om. For å finne svar på problemstillingen har vi tatt i bruk kvalitativ forskningsmetode, eller nærmere bestemt kvalitative intervjuer. Oppgaven har vi delt inn i fem deler utenom innledningen. Disse er teori, metode, datapresentasjon, dataanalyse, og en konklusjon. Teorien bygger på kompetanseutvikling og hvilke faktorer som må være til stede for at læring og overføring av læring skal skje. I metodedelen tar vi for oss hva kvalitativ metode og intervju er og hvordan vi har valgt å samle inn data til analyse. Etter metode kommer datapresentasjon. Dette er fremleggingen av informasjonen vi har fått fra informantene via intervju, noe som igjen brukes i dataanalysen hvor vi setter data og teori opp mot hverandre og analyserer den informasjonen vi har samlet. I konklusjonen presenterer vi funnene våre og tankene våre rundt det vi har kommet frem til. Svarene vi har fått i denne oppgaven går stort sett i samme retning. Det er tilrettelegging og forventninger rundt kompetanseutvikling fra alle parter i samtlige bedrifter. I to av bedriftene er det også lite fokus på overføring og bruk av kompetanseutviklingen når tiltakene er gjennomført. Det er kun en av bedriftene som tester underveis. En av bedriftene er lovpålagt å ha de kursene den har, og avhengig av at de ansatte kan bruke det de går på kurs for å lære, likevel er det ingen tester av kunnskap før og etter i bedriften. I forhold til våre bedrifter kan vi konkludere med at det er stort fokus på kompetanseutvikling før og under tiltakene iverksettes, men lite fokus i ettertid.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectØkadno_NO
dc.titleHvordan legger bedrifter til rette for kompetanseutvikling med mulighet for dens nytte og bruk?no_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel