Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNilsen, Marit Mellingen
dc.date.accessioned2010-07-01T13:10:58Z
dc.date.available2010-07-01T13:10:58Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/151819
dc.description.abstractSkolene blir i dag stilt overfor utfordringer som tilpasset opplæring, krav til dokumentasjon av ulike aktiviteter i skolehverdagen og bruk av IKT i klasserommet. Elever, ansatte, næringsliv og politikere stiller krav til skolene og skolene må skape resultater og holde en posisjon som foretrukket og attraktiv. Konsekvensene kan ellers bli reduserte ressurser til skolen, redusert tilbud for elevene og overtallighet. Teorier viser at når oppgavene blir for omfattende og komplekse til at en person alene kan løse dem på en tilfredsstillende måte, kan et kollektivt samarbeid som team være hensiktsmessig. Teamorganisering gir ansatte mulighet til erfaringsdeling og samarbeid som fører til økt kunnskap. Vårt kunnskapssamfunn preges av bedrifter med ansatte som har høy kompetanse. I et perspektiv hvor man ser den ansatte som bedriftens viktigste ressurs, er ledelsens primære oppgave å lede ansatte til å lede seg selv og teamet. Dette medfører overføring av beslutningsmyndighet og frihet til teamene. En tendens i samfunnet er da en flatere struktur i bedriftene og delvis forskyvning i maktbalansen fra ledelse til ansatte. Ledelsen ved en videregående skole har organisert det pedagogiske samarbeidet i fagteam. En av grunnene er økte utfordringer ved innføring av Kunnskapsløftet. Ledelsens mål for teamarbeidet er å øke kvaliteten på undervisningen. Rektor og teammedlemmene svarer ganske enstemmig de samme oppgavene for å nå dette målet. Teammedlemmene ser ellers fordeler med teamarbeid og er i det store og hele positive. Samtidig kan det se ut som tidsbruken oppleves som en stor ulempe. Rektor mener lærerne er høyt kvalifiserte mennesker og synes det er unødvendig med detaljert styringsverktøy. Mange lærere svarer at teamene har selvstendighet og frihet og i noen få tilfeller blir friheten beskrevet negativt. Noen gir negative kommentarer i forhold til oppgaver og samarbeid. Dette skulle tyde på at det finnes noen negative forhold i teamene som kanskje ikke gir optimal utnyttelse av kapasiteten i hvert team. Gjennom intervju med rektor og spørreskjema til teammedlemmene, kan det i hovedtrekk se ut som om det er samsvar mellom ledelsens intensjon med teamorganisering og teamenes erfaringer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectØkaden_US
dc.titleTeam i videregående skoleen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel