Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWaage, Therese
dc.contributor.authorHeiland, Kristine
dc.date.accessioned2010-07-01T12:58:04Z
dc.date.available2010-07-01T12:58:04Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/151815
dc.description.abstractProblemstillingen på vår oppgave er: Skyldes utviklingen til den lokale offshorenæringen de siste par årene finanskrisen alene? Vi valgte å legge vekt på den lokale offshorenæringen, og avgrenset denne til regionen Haugalandet og Sunnhordland. Finanskrisen har de siste årene fått mye oppmerksomhet, og den har blitt karakterisert som investeringskarusellen som tok slutt. Nettopp dette ser vi også i offshorenæringen. Rederiene har sluttet å kontrahere / investere nye skip, på grunn av ubalansen mellom tilbud og etterspørsel, noe som igjen går ut over verftene som opplever ordretørke. Vi ønsket i denne oppgaven å finne ut mer konkret hvor stor rolle finanskrisen har spilt for den lokale offshorenæringen. Vi valgte kvalitativ forskningsmetode, hvor vi utførte strukturerte intervjuer med offshorerederiene Solstad Offshore ASA, Eidesvik Offshore ASA og Rederi Østensjø AS, og sammenlignet svarene fra like spørsmål. Vi la også vekt på verftene Westcon og Karmsund Maritime, men disse var vanskeligere å sammenligne, da Karmsund Maritime i 2009 gikk konkurs. Bankene vi fokuserte på, har rederiene og verftene vi har intervjuet som kunder. De fortalte at deres kunder har fått føle virkningen av finanskrisen i form av økt rente, noe som også har påvirket valutakursen. Konklusjonen vår baserte vi på informasjonen vi fikk fra intervjuene, samt avisartikler og annen relevant teori. Utfallet av intervjuene ble at finanskrisen ikke kan få skylden alene for det som har skjedd med den lokale offshorenæringen, men at oljepris og spesielt overkontrahering også har spilt en stor rolle, og er viktige faktorer med tanke på denne næringens utvikling. I de gode tidene ble det kontrahert svært mange nye skip, som førte til overkontrahering, og markedet var ikke lenger i likevekt mellom tilbud og etterspørsel. Da tilbudet av skip var høyere enn etterspørselen, førte dette til reduserte dagrater, og lavere inntekt for rederiene. Oljeprisen var i de gode tidene 150 dollar fatet, som er en historisk høy oljepris. Da denne sank ned til 70 dollar fatet, ble dette karakterisert som ”krise”, selv om 70 dollar fatet er en god oljepris.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectØkaden_US
dc.titleSkyldes utviklingen til den lokale offshorenæringen de siste par årene finanskrisen alene?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel