Hva vil nye administrasjonsfasiliteter bety for Haugesund kommune?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/151813Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har vi sett på hva nye administrasjonsfasiliteter vil bety for Haugesund kommune. Vi løste problemstillingen ved å lage tre forskningsspørsmål for å se på den økonomiske kostnaden og den organisatoriske nytten med et nytt administrasjonsbygg.
Vi har brukt teori om investeringsanalyse og nytte- kostnadsanalyse for å belyse kostnadene. For å belyse den organisatoriske nytten har vi brukt organisasjonsteori. Metodene vi har brukt er både kvalitativ og kvantitativ. Kvalitativ i form av dokumentanalyse og intervjuer, og kvantitativ i form av spørreskjemaundersøkelse til ansatte.
Etter å ha analysert innsamlet data og drøftet opp mot teori har vi konkludert med at investeringen av et nytt administrasjonsbygg er lønnsomt. Med en rente opptil 6,6 % over et tidsperspektiv på 30 eller 40 år vil investeringen være lønnsom fra første dag. Et nytt administrasjonsbygg vil også skape organisatoriske gevinster for ansatte og innbyggerne i Haugesund kommune.