dc.description.abstract | I denne oppgaven har vi utført en markedsundersøkelse for Borgøy Fjord Konferanse AS.
Vi har undersøkt bedriftsatferden for kjøp av kurs- og konferansearrangement blant bedrifter
på Haugalandet. Deretter har vi undersøkt hvordan denne atferden samsvarer med tilbudet til
Borgøy.
Hovedteorien vi har gått ut i fra er produktelementmodellen som deler tilbudet til Borgøy inn i
ulike elementer. De ulike elementene består av sammensetninger av de fire faktorene
personal, utstyr/fasiliteter, råvarer og kunden selv. Deretter har vi tatt for oss posisjonering og
kvalitet, for så å vurdere dette opp mot tilbudet til Borgøy i analysedelen.
Metoden vi har valgt å bruke er kvalitative intervjuer, og vi har intervjuet ti ulike bedrifter. Vi
utarbeidet en intervjuguide sammen med eieren av Borgøy Fjord Konferanse, som vi tok
utgangspunkt i under selve intervjuene.
I analysen tok vi først for oss en generell del for å kartlegge bedriftenes generelle krav til kurs
og konferansearrangement. Deretter undersøkte vi hvordan tilbudet til Borgøy samsvarer med
disse kravene. Dette gjorde vi ved å dele tilbudet inn i de fire ulike produktelementene, og
valgte så ut de mest interessante faktorene innenfor hvert element. Vi har videre sett hvordan
de ulike faktorene kan knyttes opp mot kvalitet og posisjonering.
Etter å ha gjennomført en grundig analyse av tilbudet til Borgøy, så har vi kommer frem til
flere interessante resultater. Vi har sett hvordan Borgøys tilbud samsvarer med kravene
bedrifter har til kurs og konferansearrangementer, og funnet frem til noen
forbedringspotensialer for Borgøy. Ut i fra analysen vi har gjort har vi kommet frem til at
Borgøy bør posisjonere seg i forhold til det som gjør bedriften unik; et idyllisk lite sted på en
øy med flott natur og maritime omgivelser. For best mulig å kommunisere tilbudet sitt, bør
Borgøy satse på personlig salg, noe som allerede har vist resultater for bedriften. | en |