Veiledning og læring i en sykehusavdeling
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/151320Utgivelsesdato
2010-01-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven handler om veiledning og læring ei en sykehusavdeling. Formålet med
studien er å få frem sykepleierstudentenes synspunkter på hva som påvirker deres læring i en
aktiv sykehusavdeling.
Studien har forskningsmessig en kvalitativ tilnærming med et hermeneutisk og
fenomenologisk perspektiv. Forskningsmetoden har bestått av spørreskjema med åpne
spørsmål hvor 57 informanter har gitt svar. Dataene er analyserte på bakgrunn av Malterud
(2003) sine beskrivelser om bearbeiding og analyse av et datamateriale.
Funnene blir hovedsakelig drøftet ufra teori fra Heggen (1995) sin studie om sykehuset som
læringsarena, Nielsen og Kvale (1999) sin teori om mesterlære, Lave og Wenger (1991) som
belyser betydningen av praksisfellesskapet og beskrivelser fra Chickering og Gamson (1987
referert i Bjørke, 2006)) sine prinsipper for gode læresituasjoner, men og andre forfattere er
brukt.
I denne studien mener studentene at kontaktsykepleier og studentansvarlig sykepleier har stor
betydning for deres læring. Lærer har mer innvirkning på studenters læring enn jeg tidligere
trodde. I tillegg gir studien bekreftelse på betydning av mesterlære, betydning av at studentene
får en plass i arbeidsfellesskapet, og at det er et godt arbeidsmiljø som stimulere til godt
læringsmiljø. Samtidig viser studien at anerkjente, gode læringsprinsipper har betydning.
Disse hovedmønstrene fra funnene i undersøkelsen utdypes og drøftes i oppgaven.