Refleksjonens betydning i spenningsfeltet mellom teori og praksis: En kvalitativ studie av sykepleierstudenters refleksjonsnotater
Abstract
Hovedproblemstillingen i denne studien er hvordan sykepleierstudentenes refleksjoner kommer til uttrykk i skriftlige refleksjonsnotater i sykepleierutdanningen. Fokuset er hvordan sykepleierstudentene uttrykker sine refleksjoner det 1. og 3. studieår. Hvilke likheter og forskjeller kommer til uttrykk?
Det teoretiske perspektivet i studien er inspirert av Donald Schöns (1987, 1993, 2001,) teori om den reflekterte praktikeren. Gjennom refleksjoner i handling og etter handling bygger den profesjonelle kunnskaper. Målet er at profesjonsutdanninger utdanner reflekterte praktikere som utøver yrket på en kunstnerisk måte. Molander (2004, 1996) er brukt som en av mange forfattere som anvender Schöns teori når han skriver om kunnskap i handling.
Studien har en kvalitativ forskningstilnærmelse, og den baserer seg på et utvalg av atten refleksjonsnotater skrevet av åtte sykepleierstudenter i praksisstudier på sykehjem det 1. og det 3. studieåret. Dataanalysen er inspirert av Graneheim og Lundmans (2004) kvalitative innholdsanalyse. Tolkningen og forståelsen av tekstene er inspirert av en hermenautisk tilnærming.
Hovedfunnene i studien indikerer at flere studenter fra det 1. til det 3. studieåret er på en ”reise” og beveger seg i retning av å bli mer kritisk analyserende. Samtidig kommer det fram at flere studenter beveger seg fra å være sensitive på egne og pasientens følelser det 1. studieåret til en mer distansert tilnærming det 3. studieåret. Studien indikerer også at studentene står i et spenningsforhold mellom nærhet og distanse til de konkrete pasient- situasjonene.
Funnene viser videre at noen av studentene i det 1. studieåret bruker teorien som foreskrivende for praksis, og andre søker pensumlitteraturen for å finne alternative måter å forholde seg på. I 3. studieår kommer noen studenters kunnskaper og selvstendighet til syne gjennom studentens analyse og anvendelse av faglig skjønn eller dømmekraft i forhold til situasjonen det reflekteres over. De viser her evne både til å anvende og stå i spenningsforholdet mellom teoretisk og praksis kunnskap. Både i 1. og 3. studieåret strever studentene med å bevege seg fra den konkrete erfaringen til å reflektere over generelle prinsipper. Noen studenter uttrykker ikke refleksjon verken i 1. eller 3. studieår. Spørsmål som diskuteres er betydning veiledningen og dialogen har for studentens utvikling av refleksjon, og hvordan en utdanningsinstitusjon kan tilrettelegge pedagogiske rammer for å øke refleksjonsevnen hos sykepleierstudentene.