Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØkland, Anne Lise
dc.date.accessioned2013-05-10T11:38:09Z
dc.date.available2013-05-10T11:38:09Z
dc.date.issued2013-05-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/151307
dc.description.abstractBakgrunn: Seksuelle overgrep er et tabubelagt tema som har fått mer fokus de siste årene. Det er allment kjent at det er en sammenheng mellom seksuelle overgrep i barndommen og fysisk og psykisk helse. Derfor er det stor sannsynlighet for at jeg møter overgrepsutsatte på ulike arenaer i arbeidslivet. Det er viktig at sykepleiere har tilstrekkelig kunnskap om seksuelle overgrep, og om hvilke faktorer som spiller inn på sykepleien til denne pasientgruppen, ut fra et helsefremmende syn. Hensikt: Hensikten med dette studiet er å rette søkelyset mot kvinner som har vært utsatt for seksuelle overgrep i barndommen og finne mer ut om hvilke helsefremmende tiltak sykepleier kan bidra med til disse kvinnene ved å styrke deres opplevelse av sammenheng. Problemstilling: “Hvordan bidra til opplevelse av sammenheng hos kvinner som har vært utsatt for seksuelle overgrep i barndommen?” Metode: Oppgaven er basert på en systematisk litteraturstudie der relevant forskning og litteratur i henhold til temaet er anvendt. Resultater: Sykepleiere kan bidra til å styrke opplevelse av sammenheng hos overgrepsutsatte ved å lytte til deres personlige historie og skape en tillitsfull relasjon. I samtale med utsatte kan sykepleier illustrere hvordan det er å svømme i livets elv, og at det er normalt å møte på hindringer. Ved å svømme i elven, lærer sykepleieren den utsatte til å mestre hverdagslige utfordringer, og gjør henne bedre rustet til å møte livsutfordringer som følge av seksuelle overgrep. Nøkkelord: Seksuelle overgrep, traumatisering, salutogenese, opplevelse av sammenheng,no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectSykepleieno_NO
dc.subjectHaugesundno_NO
dc.titleSeksuelle overgrep: Orden ut av Kaosno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel