Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEikeland, Ruth Kjerstin Strand
dc.date.accessioned2013-05-10T05:56:50Z
dc.date.available2013-05-10T05:56:50Z
dc.date.issued2013-05-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/151293
dc.description.abstractBakgrunn for valg av tema: Hvert år er det ca 15 000 mennesker i Norge som rammes av hjerneslag. Flere av disse pasientene blir rammet av afasi som følge av hjerneslag. Problemstilling: Hvordan oppnå god kommunikasjon i møtet med pasienter som er rammet av afasi som følge av hjerneslag” Hensikt: Hensikten med denne studien er å belyse hva sykepleier kan gjøre for å oppnå god kommunikasjon med pasienter som er rammet av afasi. Metode: Oppgaven ble gjennomført som et litteraturstudie, hvor systematisk gjennomgang av forskning og relevant teori besvarer problemstillingen. Funn: Det kom frem i flere artikler at det er viktig å ha en god relasjon til den afasirammede, for å oppnå god kommunikasjon. Helsepersonell må vise respekt og likeverd og gi pasienten mulighet til medbestemmelse. Ved hjelp av kroppsspråk gir sykepleierne bekreftelse på pasientens reaksjoner. Engasjement er vesentlig for å forstå hverandre, der det er viktig å ha konsentrasjon og interesse for hverandre. Når sykepleierne er åpne, ærlige og oppriktige, skaper dette tillit mellom sykepleier og pasient, som gjør at kommunikasjonen blir god. Berøring viser også å fremme nærhet og en følelse av kontakt mellom sykepleier og pasient. Ha god tid til den afasirammede viser seg også å være svært viktig for at vedkommende skal føle at han blir respektert og tatt på alvor, for å oppnå god kommunikasjon.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectSykepleieno_NO
dc.subjectHaugesundno_NO
dc.titleNår språket svikter: Sykepleie til pasienter med afasino_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel