Show simple item record

dc.contributor.authorToon, Linda Elizabeth
dc.date.accessioned2012-04-16T07:33:39Z
dc.date.available2012-04-16T07:33:39Z
dc.date.issued2012-04-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/151223
dc.description.abstractBakgrunn for valg av tema: Årlig utskriver omtrent 15 000 pasienter med diagnosen akutt hjerteinfarkt. Flere kilder påpeker at pasienters informasjonsbehov ikke blir godt nok dekket mens de er innlagt, og at dette får konsekvenser for pasientens videre liv. Problemstilling: Hvordan kan god informasjon i sykehus bidra til et bedre liv etter hjerteinfarkt? Oppgavens hensikt: Belyse pasienters behov for informasjon etter hjerteinfarkt og hvordan sykepleier kan ivareta dette behovet, med fokus på å bidra til et godt liv for pasienten. Metode: Oppgaven er en litteraturstudie. Søk etter forskningsartikler er gjort i CINAHL, Ovid Nursing, ProQuest, ISI Web of Science, Vård I Norden og Sykepleiens fag – og forskningsarkiv. Mest brukte søkeord er: information needs, myocardial infarction og hospital. 4 artikler er tatt med i oppgaven, hvorav 2 av studiene er gjort i Norge. Resultater: Pasienter er stort sett fornøyd med informasjonen i sykehus, men ønsker mer individuelt tilpasset informasjon. Informasjonen i sykehus får stor betydning for pasienters liv etter hjerteinfarkt. Oppsummering: Etter hjerteinfarkt har pasienter et stort informasjonsbehov. Forskning viser at pasienter etter utskrivelse fra sykehus opplever manglende kunnskaper om sykdommen, som kan få konsekvenser for hverdagen deres etter infarktet. Å sette seg inn i pasientens opplevelser av situasjonen er av stor betydning for å kunne imøtekomme og ivareta pasienters behov for informasjon mens de er innlagt i sykehus.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectSykepleieno_NO
dc.subjectStord
dc.titleHva nå? Livet etter infarktet.no_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record