Show simple item record

dc.contributor.authorNølle, Julia
dc.date.accessioned2012-05-25T09:32:59Z
dc.date.available2012-05-25T09:32:59Z
dc.date.issued2012-05-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/151201
dc.description.abstractBakgrunn: Amyotrofisk lateral sklerose (ALS) er en sjelden sykdom, og det er om lag 200 personer som lever med diagnosen til en hver tid i Norge. Det er viktig at sykepleier i møte med denne pasientgruppen har kunnskap og kompetanse til å møte deres spesielle behov for sykepleie. Hensikten med litteraturstudien var å belyse hvordan sykepleier kan bidra til håp hos pasienter med ALS. Metode: Litteraturstudie er basert på analysering av 5 forskningsartikler (alle kvalitative) og 3 fagartikler. Resultat: Det kreves kunnskap og kompetanse for å kunne forstå betydningen av relasjonelt håp hos pasienter med ALS, og hvordan best ivareta dette. Konklusjon: Håp gjennom relasjon er noe pasientene rangerer som en av de viktigste faktorene for tilfredshet. Det kom også frem at emosjonell omsorg var det som pasientene savnet mest. Det stilles krav til at sykepleiere og annet helsepersonell om må ha kunnskap om ALS og det som sykdommen fører med seg. Dette stiller krav til kompetanseutvikling. Det mest sentrale i sykepleien var å kunne formidle at pasienten blir ivaretatt til tross for liten tid, sørge for gode opplevelser i samhandling med helsepersonell, og legge til rette for utvikling av håp gjennom mestrings- og utsettelsesstrategier.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectSykepleieno_NO
dc.subjectHaugesundno_NO
dc.titleHåp som produkt av gjensidig forståelseno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record