Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThoresen, Iselin
dc.date.accessioned2013-05-07T10:46:22Z
dc.date.available2013-05-07T10:46:22Z
dc.date.issued2013-05-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/151149
dc.description.abstractBakgrunn for valg av tema: I følge Schjølberg (2010) ble 26 121 personer rammet av kreft i Norge i 2008. I følge kreftforeningen (2012) ble 27 520 personer rammet av kreft i Norge i 2009. Av dette ser vi at kreft er et økende problem. En kreftdiagnose kan ofte oppleves som en trussel for håpet til pasienten, og som sykepleier er det derfor viktig å ha kunnskap om hvordan en kan hjelpe å fremme håpet til pasienter. Problemstilling: Hvordan kan en sykepleier gjennom kommunikasjon bidra til å fremme håpet til pasienter med diagnosen kreft. Oppgavens hensikt: Hensikten er å øke kunnskapen om hvor viktig kommunikasjon og relasjoner mellom sykepleier og pasient er for å fremme håpet. Kommunikasjon er en sentral del av sykepleieryrket, og det er viktig at sykepleiere er bevisste i forhold til kommunikasjon. Metode: Oppgaven er en litteraturstudie, der jeg bruker pensumrelatert litteratur og forskningsartikler. Artiklene er funne ved hjelp av biblioteket sine søkemotorer CINHAL og svemed+. Søkeordene som er brukt er omsorg, håp, sykepleier, nurse, patient, relationship, cancer, breast cancer, hope og communication. Resultat/Oppsummering: Håp står helt sentralt for at en kreftpasient skal kunne mester sin sykdom. Og sykepleier spiller en viktig rolle ved å hjelpe pasienten til å fremme håpet. En sykepleier kan fremme håpet ved å danne relasjoner til pasienten, vise at de er tilstede og bryr seg, gi tilstrekkelig informasjon og å se pasienten som et enkeltindivid med individuelle behov for omsorg.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectSykepleieno_NO
dc.subjectStordno_NO
dc.titleHåp- Kommunikasjon-Kreftno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel