Betydning av veiledning for tenåringers mestring av diabetes type 1
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/151075Utgivelsesdato
2011-04-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Diabetes er et økende problem, og et viktig tema å gripe fatt i. Jeg valgte tittelen ’’tenåringer med diabetes’’, ettersom tenåringsperioden kan oppleves som en utfordring. I følge en ameri-kansk intervjuundersøkelse så hadde 25 % ’’gått glipp av’’ insulindoser og 29 % hadde ikke målte blodsukkeret sitt regelmessig (Hanås, 2002). Slik atferd viser at en ikke mestrer sin dia-betes, og jeg har derfor valgt å fokusere på problemstillingen: Betydning av veiledning for tenåringers mestring diabetes type 1. Denne problemstillingen valgte jeg ettersom den er av stor sykepleiefaglig betydning og noe jeg selv vil lære mer om. Videre er oppgaven basert på en litteraturstudie, hvor både pensum og annen aktuell litteratur om emnet er benyttet, i tillegg til 4 relevante forskningsartikler. Hovedfunnene tyder på at det er viktig å lære seg å leve med diabetes fra starten av slik at en ikke blir negativt påvirket av den. Ved at en mestrer syk-dommen sin så vil en oppleve tilfredshet i livet med diabetes. Mestring kan oppnås gjennom veiledning hvor vedkommende får hjelp til selvhjelp, i tillegg til økt kunnskap om sykdom-men sin.