Hvordan kan sykepleiere gjennom informasjon og undervisning fremme mestring hos Hiv-positive?
dc.contributor.author | Andersen, Lisa Mariel | |
dc.date.accessioned | 2011-03-16T13:01:39Z | |
dc.date.available | 2011-03-16T13:01:39Z | |
dc.date.issued | 2011-03-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/151061 | |
dc.description.abstract | I Norge påvises det mellom 200-250 nye tilfeller av Hiv hvert år. Rundt 50- 100 av disse smittetilfellene antas å ha skjedd i Norge. Hiv er en sykdom som samler alle samfunnets tabuer og som ofte er forbundet med frykt, skam og skyldfølelser. Min hensikt med denne oppgaven er derfor å belyse hvordan man som sykepleier kan fremme mestring hos Hiv-positive gjennom informasjon og undervisning. Metoden som er brukt i oppgaven er litteraturstudie hvor jeg bruker tidligere forskning og studier til å besvare min problemstilling. Funnene i denne oppgaven er at informasjon og undervisning omkring sykdommen er med på å gjøre sykdommen mer håndterbar for den som er smittet. Gode og trygge relasjoner viser seg å være viktig for at pasientene skal få best mulig utbytte av informasjonen og undervisningen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.subject | Sykepleie | en_US |
dc.title | Hvordan kan sykepleiere gjennom informasjon og undervisning fremme mestring hos Hiv-positive? | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |