Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHagfjäll-Lande, Andrika Sabine Linnea
dc.date.accessioned2010-04-29T08:00:24Z
dc.date.available2010-04-29T08:00:24Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/150997
dc.description.abstractBakgrunn og hensikt. Selvskading er et økende problem blant ungdom, og det er mer vanlig at ungdom på institusjon trenger nye mestringsstrategier for å forandre den selvskadede adferden. Hensikten med denne studien er å besvare hvordan sykepleiere kan bidra til mestring i møte med selvskadet ungdom. Samt å øke kunnskapen og innsikten i fenomenet selvskading hos sykepleiere. Metode. Studien er inspirert av systematisk litteraturstudie i tråd med nasjonale retningslinjer for oppgaveskriving. Basert på kvalitative og kvantitative forskningsartikler funnet på internasjonale databaser som SveMed+ og PsycINFO. Samt faglitteratur om grunnleggende teorier og begreper fra utvalgte bøker. Resultater. Selvskading er utbredt og et økende problem, og psykiatrisk helsepersonell bør raskest mulig med faglig kompetanse konkret ta tak i slike problem. Målinnrettet og systematisk veiledning over tid i forbindelse med struktur og en trygg hverdag gir progresjon i holdningsendringer. Ustabile oppvekstmiljøer og rolleforvirring er vanlige årsaker til utvikling av selvskadende adferd, og aktiv arbeid med selvinnsikt og kontroll av egne følelser er nøkkelbegrep i behandlingsopplegget. Oppsummering. Sykepleier må bruke seg selv i å danne en egnet relasjon som bidrar til at ungdommen opplever ansvarsfølelser, kontroll og mestring for dermed å skape adferdsendringer. Slik behandling tar tid, men med den rette behandlingen av alternative mestringsstrategier kan selvskadende adferd overvinnes.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectSykepleieen_US
dc.titleHvordan kan sykepleier bidra til mestring i møte med selvskadet ungdom?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel