Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHolvik, Lin Marie
dc.date.accessioned2012-07-27T11:45:13Z
dc.date.available2012-07-27T11:45:13Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/150570
dc.descriptionOrganisasjon og ledelse MR 690no_NO
dc.description.abstractSammendrag – Skoleutvikling med digitale medier Hvordan ledes det i teknologirike omgivelser der elever, lærere og ledere har sin bærbare laptop med internett tilgjengelig, og kan når som helst kommunisere med omverden, samarbeide med hverandre eller partnere utenfor skolen, og hvordan oppfattes skoleutvikling i et slikt perspektiv? Behersker og bruker skolelederen digitale medier selv? I så fall til hva og hvordan? Oppgaven tar sikte på å belyse om rektors syn på skoleutvikling påvirker bruk av digitale medier i de organisatoriske læreprosessene, med følgende problemstilling: Hvordan kan rektors syn på skoleutvikling og ledelse av organisatoriske læreprosesser påvirke bruk av digitale medier i slike prosesser? Forskningsspørsmålene er knyttet til synet på skoleutvikling, skolen som organisasjon, organisatoriske læreprosesser, ledelse og bruk av digitale medier. Målsetting med forskningsspørsmålene har vært å få frem om synet på skoleutvikling på noen måte påvirker bruk av digitale medier i organisatoriske læreprosesser. Analysen av empirien viser at det kan se ut som at rektors syn på skoleutvikling er en faktor som påvirker bruken av digitale medier i organisatoriske læreprosesser. I tillegg viser funnene at rektorene i stor grad knytter oppfatningen av digitale medier og digital kompetanse til web 1.0, noe som ikke samsvarer med en teoretisk definisjon av begrepet. Et annet funn som ser ut til å påvirke bruk av digitale medier i organisatoriske læreprosesser er rektors formelle bakgrunn. Man kan i tillegg stille spørsmål ved om fylkeskommunale styringsdokumenter i seg selv fremmer et spesielt syn på skoleutvikling som påvirker bruk av digital medier i organisatoriske læreprosesser. Funnene viser videre mangel på opplæring i deler av bruk av digitale medier, men sier samtidig at rektorene er svært interesserte i denne type opplæring.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectskoleutviklingno_NO
dc.subjectdigitale mediumno_NO
dc.subjectledelseno_NO
dc.subjectiktno_NO
dc.titleSkoleutvikling med digitale medium : perspektiv på skoleutvikling og bruk av digitale medium i skolenno_NO
dc.title.alternativeSchool development with digital mediano_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.source.pagenumber102 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel