Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLudvigsen, David Sætre
dc.date.accessioned2009-01-26T14:11:44Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/150558
dc.description.abstractSammendrag Skiftende syn på ledelse – Om hvordan de sentrale utdanningsmyndigheters syn på ledelse i den videregående skolen har endret seg i perioden 1965-2004 Denne undersøkelsen har som formål å kartlegge eventuelle endringer i hvordan sentralnivået i den videregående skolen ser på skoleledelse. Den bygger på en kombinert studie av stortingsmeldinger og utlysingstekster for rektorstillinger fra hele tidsrommet 1965-2004. Funnene fra undersøkelsen tyder på at ledelse gradvis har blitt tillagt større viktighet, og at den største delen av utviklingen har funnet sted de siste 20 årene. Samtidig har også lederfunksjonen i den videregående skolen etter hvert fått et mer variert innhold, og denne utviklingen har vært preget av at enkelte verdier står sterkt i avgrensede perioder. Dersom man ser tidsperioden under ett, er det mange likhetstrekk mellom de endringsprosessene som foregikk i den videregående skolen og de som foregikk i resten av forvaltningen. Dermed kan vi med rimelig sikkerhet se disse endringsprosessene i sammenheng, men vi bør samtidig være klar over at utviklingen ikke arter seg helt på samme måte i skolen.en
dc.format.extent3019922 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.subjectskoleledelseen
dc.titleSkiftende syn på ledelse : om hvordan de sentrale utdanningsmyndigheters syn på ledelse har endret seg i perioden 1965-2004en
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel