dc.contributor.author | Abrahamsen, Hedvig Neerland | |
dc.date.accessioned | 2009-01-26T13:57:10Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/150540 | |
dc.description.abstract | Stortingsmelding nr. 30 ”Kultur for læring” gir sterke signal om at skolene må utvikle seg til å bli lærende organisasjoner. Denne studien spør om å utvikle effektive lederteam i kombinasjon med det distribuerte perspektivet på utøvelse av lederskap kan være en mulig vei å gå for å utvikle en lærende organisasjon. Seks skoleledere er intervjuet om hvordan de opplever å være skoleledere i et lederteam, og om det distribuerte lederperspektivet kan bidra til at teamet internt utvikler seg slik at de kan bli et effektivt team for hele skolesamfunnet. Samtidig blir de spurt om på hvilken måte de som lederteam kan bidra til å skape læring i organisasjonen. Funnene viser at viktige forutsetninger for et effektivt lederteam er et relativt tydelig rolleavklaringsforhold, men med stor smidighet i forhold til å gå inn på hverandres områder. Samtidig ligger det i bunnen et avklart likeverdighetsforhold som styrer når lederteamet er i prosess. Lojalitet er svært viktig. Da kan lederteamet utvikle seg til å bli effektivt i ledelsesarbeidet i forhold til resten av personalet. Svært viktige forutsetninger for å utvikle en lærende organisasjon er at lærerne opplever stor grad av tillit og ansvar fra ledelsen samtidig som at det i organisasjonen blir initiert til utstrakt bruk av grupper og team. | en |
dc.format.extent | 732941 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nor | en |
dc.subject | distribuert ledelse | en |
dc.subject | lærende organisasjoner | en |
dc.subject | effektive lederteam | en |
dc.subject | ledelse i et relasjonelt perspektiv | en |
dc.title | Effektive lederteam og distribuering av ledelse i lærende organisasjoner : selvstendig, men ikke uavhengig | en |
dc.title.alternative | Effective leadership teams and distributive leadership in learning organisations | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en |