Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFagerdal, Birte
dc.date.accessioned2012-10-15T05:57:49Z
dc.date.available2012-10-15T05:57:49Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/150529
dc.descriptionMR 690 Masteroppgave i organisasjon og ledelse, September 2012no_NO
dc.description.abstractBakgrunn: Læring i arbeidshverdagen har fått økende oppmerksomhet de siste årene. Det er nødvendig med faglig utvikling for å møte det stadig økende behov for spesialisering i helsetjenesten. Det kan synes som fokuset på utvikling av kompetanse og læring er rettet mot teoretisk kunnskap og tekniske ferdigheter. Det er i liten grad fokus på den praktiske kunnskapen som er en stor del av helsearbeiderens profesjonsutøvelse. Målet: med studien har vært å undersøke hvilket fokus den praktiske kunnskapen har blant grasrotarbeideren i helseinstitusjoner, og hvordan det blir lagt til rette for denne. Studien har belyst ansatte sitt kunnskapsgrunnlag og hvilke erfaringer de har med deling av slik kunnskap. Studiens tredje fokus har vært å belyse hvordan de ansatte oppfatter leder og leders rolle i forhold til å tilrettelegge for læring i arbeidshverdagen. Metode: Studiens design er beskrivende og fortolkende. Det er benyttet kvalitativ metode med komparativ case studie med semistrukturert intervju. Det er valgt en sykehusavdeling og en sykehjemsavdeling som to sammenlignbare enheter, med sykepleietetthet som variabel. Åtte helsearbeidere (sykepleiere, hjelpepleiere) med minimum 2 års erfaring, ble intervjuet. Dataene er analysert i en temasentrert analyse. Resultater: Studien viser at det lite bevissthet rundt praksiskunnskap og deling av denne. Det er den teoretiske læringen som ligger fremst når en snakker om læring. Helsearbeidere bruker erfaringskunnskap og deler denne med hverandre. De lærer av hverandre i arbeidsdagen ved å diskutere og vise. Det er få tilrettelagte formelle fora for deling av slik kunnskap i arbeidshverdagen. Dette fører til at deling av kunnskap ofte blir preget av tilfeldighet og tidspress, den skjer mellom andre oppgaver. Den praktiske kunnskapen blir da i liten grad benyttet som en kilde til læring. Leder blir oppfattet som opptatt med administrative oppgaver, og har fjernet seg fra grasrotnivå i avdelingen. Leder tilrettelegger for arena for teoretisk kunnskap, men arbeider lite med den praktiske kunnskapen i hverdagen.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectpraksiskunnskapno_NO
dc.subjecttaus kunnskapno_NO
dc.subjecterfaringslæringno_NO
dc.subjecthelseorganisasjonno_NO
dc.titleLæring på arbeidsplassen: En studie av helsepersonells læring i arbeidshverdagenno_NO
dc.title.alternativeLearning at the workplace: A study of health workers´ learning on the jobno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.source.pagenumber101 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel