dc.description.abstract | Bakgrunn: Læring i arbeidshverdagen har fått økende oppmerksomhet de siste årene. Det er
nødvendig med faglig utvikling for å møte det stadig økende behov for spesialisering i helsetjenesten.
Det kan synes som fokuset på utvikling av kompetanse og læring er rettet mot teoretisk kunnskap og
tekniske ferdigheter. Det er i liten grad fokus på den praktiske kunnskapen som er en stor del av
helsearbeiderens profesjonsutøvelse.
Målet: med studien har vært å undersøke hvilket fokus den praktiske kunnskapen har blant
grasrotarbeideren i helseinstitusjoner, og hvordan det blir lagt til rette for denne. Studien har belyst
ansatte sitt kunnskapsgrunnlag og hvilke erfaringer de har med deling av slik kunnskap. Studiens
tredje fokus har vært å belyse hvordan de ansatte oppfatter leder og leders rolle i forhold til å
tilrettelegge for læring i arbeidshverdagen.
Metode: Studiens design er beskrivende og fortolkende. Det er benyttet kvalitativ metode med
komparativ case studie med semistrukturert intervju. Det er valgt en sykehusavdeling og en
sykehjemsavdeling som to sammenlignbare enheter, med sykepleietetthet som variabel. Åtte
helsearbeidere (sykepleiere, hjelpepleiere) med minimum 2 års erfaring, ble intervjuet. Dataene er
analysert i en temasentrert analyse.
Resultater: Studien viser at det lite bevissthet rundt praksiskunnskap og deling av denne. Det er den
teoretiske læringen som ligger fremst når en snakker om læring. Helsearbeidere bruker
erfaringskunnskap og deler denne med hverandre. De lærer av hverandre i arbeidsdagen ved å
diskutere og vise. Det er få tilrettelagte formelle fora for deling av slik kunnskap i arbeidshverdagen.
Dette fører til at deling av kunnskap ofte blir preget av tilfeldighet og tidspress, den skjer mellom
andre oppgaver. Den praktiske kunnskapen blir da i liten grad benyttet som en kilde til læring. Leder
blir oppfattet som opptatt med administrative oppgaver, og har fjernet seg fra grasrotnivå i
avdelingen. Leder tilrettelegger for arena for teoretisk kunnskap, men arbeider lite med den praktiske
kunnskapen i hverdagen. | no_NO |