Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndresen, Catrine
dc.date.accessioned2009-01-27T13:03:48Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/150477
dc.description.abstract”Med blanke ark” - en studie av hvordan førstegangsledere lærer lederrollen. Formålet med studien er å sette søkelys på hvordan førstegangsledere lærer lederrollen for første gang i en kommuneorganisasjon. Å være førstegangsleder skjer en gang. Debuten danner grunnlaget for læring og forståelse av lederrollen. Det skaper også basisen for kunnskapsutviklingen i lederrollen. Det er viktig å lære rett med en gang slik at tabber og feil blir unngått. Suksess kan være en bedre læringsfaktor enn feil. Jeg har brukt en kvalitativ metode med uformelle intervjuer av sju førstegangsledere innen helse- og sosialsektoren i en kommuneorganisasjon. Jeg har analysert datamaterialet etter Nonaka og Takeuchi (2001) sin fire trinns kunnskaps-utviklingsmodell. Funn viser at organisasjonen mangler både en overordnet plan for lederutvikling og et opplegg for oppfølging av nye ledere og første-gangsledere. Førstegangslederne skaper egne uformelle læringsforhold som fører til at de lærer lederrollen. De tilegner seg kunnskap og utvikler egen lederrolle. Læring skjer i hovedsak gjennom selvkorrigering og egenerfaring.en
dc.format.extent840781 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.subjectførstegangsledereen
dc.subjectlærende organisasjoneren
dc.subjectlederrolleen
dc.title"Med blanke ark?" - en studie av hvordan førstegangsledere lærer lederrollenen
dc.title.alternative"With blank pages" - a study of how first time managers learn the mangement roleen
dc.typeMaster thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel