Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKarlsen, Carina
dc.contributor.authorFjellro, Elisabeth
dc.contributor.authorHøystad, Frøydis
dc.date.accessioned2013-09-02T10:53:45Z
dc.date.available2013-09-02T10:53:45Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/150038
dc.descriptionRE694 Bachelor i reiselivsledelse Mai, 2013no_NO
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven tar for seg temaet forbrukeradferd hos nordmenn. Problemstillingen denne oppgaven vil gi svar på omhandler faktorer som påvirker nordmenns reisevaner gjennom de siste 10-15 årene. Oppgaven vil også forsøke å gi svar på om nordmenn reiser mer nå enn tidligere, og hva som motiverer til å reise. Reislivsnæringen er den raskest voksende næringen i verden. I løpet av de siste 15 årene har nordmenns reisevaner forandret seg gradvis. Utbyggingen av Gardemoen Lufthavn i 1997, Norwegians ankomst på markedet som lavprisselskap i 2002, og lettere booking av reiser gjør det enklere for nordmenn å reise mer og uten å planlegge like mye som tidligere. Funnene i denne oppgaven baserer seg på primærdata hentet fra dybdeintervjuer med 8 uavhengige respondenter. Respondentene i undersøkelsen er både menn og kvinner i aldersgruppen fra 21 til 72 år, hvor alle har erfaring fra tidligere reiser. De er hentet fra ulike yrkesgrupper og livssituasjoner. Gjennom intervjuene fant vi mange interessante faktorer som er med på å påvirke reisevanene til nordmenn. Det viste seg at økonomi og fritid var de viktigste faktorene som avgjorde om respondentene reiste eller ikke. Videre fant vi gjennom sekundærdata flere tall som viser at nordmenn reiser mer nå enn for 15 år siden, da antall reiser gjennomført i forbindelse med ferie og fritid har hatt en kraftig økning. Gjennom intervjuene identifiserte vi og flere faktorer som motiverte respondentene til å reise. Om disse funnene er gjeldende for en større populasjon kan vi ikke svare på i denne oppgaven, da vi kun gjennomførte en kvalitativ undersøkelse med få respondenter. For å få svar på om våre funn kan overføres til en større populasjon, vil vi oppfordre til og anbefale en videre forskning der kvantitativ tilnærming blir brukt.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectreisevanerno_NO
dc.subjectnordmenns reisevanerno_NO
dc.subjectforbrukeradferdno_NO
dc.titleFaktorer som påvirker nordmenns reisevanerno_NO
dc.title.alternativeFactors that influence Norwegian travel habitsno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO
dc.source.pagenumber73no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel