Miljøprofil i flybransjen og dens effekt på norske kunders valg av flyselskap
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/150036Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven omhandler miljø og miljøprofil i flybransjen og dens effekt på norske kunders valg av flyselskap. Problemstillingen vil gi svar på i hvilken grad miljøprofil er avgjørende for valg av flyselskap. I tillegg til dette vil oppgaven gi et svar på hvor bevisste norske kunder er på flyselskapenes miljøarbeid.
Transport er en stor del av reiselivsproduktet og fly er den transportformen som er mest brukt blant reisende for å komme seg til utlandet. Flytrafikken alene står for 2% av all Co2-utslipp i verden årlig. Flytrafikken øker fra år til år og det er derfor viktig at flyselskapene tenker mer på miljø slik at flytrafikken ikke skal få alvorlige konsekvenser for natur og miljø.
Flere ulike aktører i reiselivsnæringen har i den senere tid blitt veldig bevisste på miljø, som et resultat av at deres kunder også har blitt mer opptatt av miljø. Flybransjen har mange miljøutfordringer, og på grunn av dagens konkurranse og fokus på pris kan det være vanskelig for flyselskapene å prioritere å være miljøvennlige. Vår oppgave viser dette i form av de svarene respondentene har gitt med tanke på flyselskapenes miljøarbeid, og kjennskap til ulike miljøsertifiseringer. Dette kan ha med flyselskapenes mangel på kommunikasjon av sitt miljøarbeid.
Funnene i oppgaven vår baserer seg på primærdata innhentet av en spørreundersøkelse med 260 respondenter. Respondentene er både menn og kvinner i aldersgruppene fra under 18 til 61 eller eldre. Det er også fordelt på respondenter som reiser privat og respondenter som reiser i jobbsammenheng. Respondentene har ulik hyppighet på sine reisevaner, og oppgaven opererer med et hyppighetsspenn fra null reiser det siste året til flere enn 11 reiser det siste året.
Undersøkelsen viser at det er liten kjennskap blant respondentene til flyselskapenes arbeid for å bedre miljøet. Miljøprofil er heller ikke en avgjørende faktor ved valg av flyselskap. Andre faktorer som pris, komfort, service og punktlighet er alle viktigere enn miljøprofil. Hele 80% av de spurte kjenner ikke til de miljøsertifiseringene som blir brukt i flybransjen og samme antall respondenter sier at miljøprofil er lite eller ikke avgjørende for deres valg av flyselskap.
iv
Flyselskapene bør derfor sette i gang tiltak for å forbedre sin egen kommunikasjon til sine interessenter slik at kunnskap om miljø og miljøarbeid i flybransjen øker. Dette kan bidra til en mer miljøvennlig bransje i fremtiden.
Beskrivelse
Reiselivsledelse
RE694
Mai 2013