Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTræbakken, Fredrik Ekevold
dc.date.accessioned2013-09-03T08:45:29Z
dc.date.available2013-09-03T08:45:29Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/150027
dc.descriptionBacheloroppgave i økonomi og administrasjon KA692 Mai 2013no_NO
dc.description.abstractSenere forskning har påvist positiv samvariasjon mellom engasjerte medarbeidere, økt kvalitet på tjenestene, mer fornøyde kunder og økt driftsoverskudd i bedriftene. Engasjerte ansatte er basert på positive følelser de ansatte har etter å ha erfart hvordan organisasjonen fungerer og hva den står for. Det handler først og fremst om abstrakte verdier, og noe som er ønskelig og har en hensikt. Dette åpner veien for de gode følelsene som skaper entusiasme, stolthet, lidenskap og forpliktelse ovenfor organisasjonen. Tema for oppgaven er: å måle graden av engasjement hos ansatte ved Postens terminaler i Bergen. Posten Norge AS har for noen år siden gått over til verdibasert ledelse. Denne ledelsesfilosofien baserer seg på å styre etter abstrakte verdier som ærlighet, redelighet, åpenhet, respekt. Dette er en ledelsesform som rettes direkte mot positive følelser i mennesker og som pr. definisjon skaper engasjerte ansatte. Jeg benyttet en konstruksjon foreslått av Macey og Schneiders (2008) som beskriver Engasjerte ansatte som rammeverk for å kunne gjøre de nødvendige dekomponeringer og den videre faktorisering for å finne konkrete og entydige målevariabler. Disse ble brukt som standard spørsmål. I tillegg benyttet jeg dybdeintervju for å finne årsaksforhold. Ved Postens terminaler i Bergen består hovedoppgavene i å sortere og kjøre ut post. De har over lang tid vært gjenstand for omorganisering på grunn av sterkt nedgang i brevvolumet. Engasjerte ansatte er et sammensatt begrep og man må derfor måle tilstedeværelsen av delkomponentene; arbeidstilfredshet, involveringsgrad og følelsen av å være myndiggjort, tillit i organisasjonen, forholdet til ledelsen og organisasjonell tilknytting. Tilstedeværelse av disse danner grunnlaget for at det skal oppstå engasjert atferd fra de ansattes side. De funn jeg gjorde er sett opp mot teori, og forskning som er gjort på dette området. Som svar på; i hvilken grad er de ansatte engasjert? - fant jeg at de i liten grad er engasjert. Hovedkonklusjonen er basert på at særlig kritiske faktorer i liten grad er til stede. Dette er tilliten til den øvre ledelsen, følelsen av å være myndiggjort i arbeidet. I tillegg er det lite til stede av ledelsens utviste omsorg og interesse for de ansatte. Dette er svært viktige faktorer som også regulerer engasjert adferd. Ledelsen synes å ha lagt seg på en Styrende lederstil som har andre kvaliteter enn verdibasert ledelse. De ansatte vil her fokusere på egen sikring og omformes til passive deltakere på sikt. En viktig presisjon; - at de ansatte er funnet å være lite engasjert betyr ikke at de er uengasjert eller likegyldig, for å kunne si dette trenges andre målinger. Jeg har på slutten gitt noen implikasjoner til andre som vil forsøke en slik tilnærming.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectverdibasert ledelseno_NO
dc.subjectledelsesformerno_NO
dc.subjectengasjerte ansatteno_NO
dc.titleUndersøkelse av de ansattes engasjement ved Posten ASs terminaler i Bergen : en studie basert på spørreskjema og dybdeintervjuer for å finne graden av de ansattes engasjementno_NO
dc.title.alternativeInvestigation of employee engagement in Posten AS mail terminals in Bergenno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO
dc.source.pagenumber60no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel