Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKyte, Lars
dc.contributor.authorKleiven, Ole T.
dc.contributor.authorElzer, Tom Arne
dc.contributor.authorKvigne, Kari
dc.date.accessioned2012-04-20T09:38:52Z
dc.date.available2012-04-20T09:38:52Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.issn1890-2936
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/149391
dc.description.abstractBakgrunn: Medisinske og naturvitenskapelige emner [MNE] utgjør ett av flere kunnskapsområder i sykepleieryrket. I klinisk praksis må denne kunnskapen være anvendbar og relevant i samspill med de andre kunnskapsområdene. Hensikt: Hensikten med studiene er å beskrive hva sykepleiere opplever som relevant naturvitenskapelig kunnskap i sin yrkesutøvelse, samt å få fram sykepleiernes refleksjoner omkring undervisningen av MNE i utdanningen. Metode: Studien har et kvalitativt design. Data er samlet inn gjennom fokusgruppeintervjuer med sykepleiere i klinisk praksis i spesialist- og kommunehelsetjenesten. Resultater: Kunnskap fra MNE ble opplevd som nødvendig for trygghet i yrkesutøvelsen og som viktig ved observasjoner og vurderinger av pasienter. Kunnskapen var nødvendig for å kunne fravike ferdigskrevne prosedyrer og vurdere foreskrevet behandling når pasientens tilstand endret seg. Kunnskapen ble også benyttet i kommunikasjon og samhandling med annet helsepersonell, pasienter og pårørende.Sykepleiere som arbeidet innen psykisk helsevern understreket viktigheten av kunnskaper innen farmakologi. Basial biokjemi hadde imidlertid begrenset relevans for praksis. Konklusjon: Kunnskap innen MNE synes viktig for kvalitet og faglig trygghet i sykepleierens praksis. Kunnskap som gir forståelse for sammenhenger oppfattes som viktigere enn detaljkunnskap. Undervisningen av MNE i studiet bør også vektlegge sammenhenger og være klinisk relevant.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.titleMedisinsk og naturvitenskapelig kunnskap i sykepleiepraksisno_NO
dc.typeJournal articleno_NO
dc.typePeer reviewed
dc.source.pagenumber316-322no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel