Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap i sykepleiepraksis
dc.contributor.author | Kyte, Lars | |
dc.contributor.author | Kleiven, Ole T. | |
dc.contributor.author | Elzer, Tom Arne | |
dc.contributor.author | Kvigne, Kari | |
dc.date.accessioned | 2012-04-20T09:38:52Z | |
dc.date.available | 2012-04-20T09:38:52Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.issn | 1890-2936 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/149391 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Medisinske og naturvitenskapelige emner [MNE] utgjør ett av flere kunnskapsområder i sykepleieryrket. I klinisk praksis må denne kunnskapen være anvendbar og relevant i samspill med de andre kunnskapsområdene. Hensikt: Hensikten med studiene er å beskrive hva sykepleiere opplever som relevant naturvitenskapelig kunnskap i sin yrkesutøvelse, samt å få fram sykepleiernes refleksjoner omkring undervisningen av MNE i utdanningen. Metode: Studien har et kvalitativt design. Data er samlet inn gjennom fokusgruppeintervjuer med sykepleiere i klinisk praksis i spesialist- og kommunehelsetjenesten. Resultater: Kunnskap fra MNE ble opplevd som nødvendig for trygghet i yrkesutøvelsen og som viktig ved observasjoner og vurderinger av pasienter. Kunnskapen var nødvendig for å kunne fravike ferdigskrevne prosedyrer og vurdere foreskrevet behandling når pasientens tilstand endret seg. Kunnskapen ble også benyttet i kommunikasjon og samhandling med annet helsepersonell, pasienter og pårørende.Sykepleiere som arbeidet innen psykisk helsevern understreket viktigheten av kunnskaper innen farmakologi. Basial biokjemi hadde imidlertid begrenset relevans for praksis. Konklusjon: Kunnskap innen MNE synes viktig for kvalitet og faglig trygghet i sykepleierens praksis. Kunnskap som gir forståelse for sammenhenger oppfattes som viktigere enn detaljkunnskap. Undervisningen av MNE i studiet bør også vektlegge sammenhenger og være klinisk relevant. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.title | Medisinsk og naturvitenskapelig kunnskap i sykepleiepraksis | no_NO |
dc.type | Journal article | no_NO |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.source.pagenumber | 316-322 | no_NO |